اینتل احتمالاً در سال ۲۰۲۴ فناوری وای فای ۷ را معرفی خواهد کرد

به گزارش ETNews،  اینتل قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ نسل بعدی وای فای، یعنی فناوری وای فای ۷ (۸۰۲.۱۱be) را در دیوایس‌های مختلف قرار دهد.

با سپهر دیجیتال همراه باشید.

 

فناوری وای فای ۷ ظاهراً قرار است جانشین فناوری وای فای ۶E شود که  هنوز به ‌طور گسترده مورد استفاده کاربران قرار نگرفته است. گفته می‌شود که این فناوری سرعت پردازش داده ۵.۸ گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند ۶ گیگاهرتز را دو برابر خواهد کرد و همچنین امکان تبادل داده‌ها تا حجم ۳۶ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: میانگین قیمت‌های سری آیفون ۱۴ و اپل واچ‌های ۲۰۲۲ احتمالاً افزایش می‌یابد

اینتل قصد دارد فناوری در حال توسعه‌ی وای فای ۷ خود را قبل از معرفی به بازار در سال ۲۰۲۴ توسعه دهد و همچنین در فکر آن است تا قبل از گسترش به سایر دیوایس‌ها، فناوری جدید خود را اول از همه در لپ‌تاپ‌ها به کار گیرد.

«اریک مک لافلین»، معاون بخش بی سیم اینتل در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش در این باره گفت: «ما در حال حاضر در حال توسعه فناوری وای فای ۷  هستیم تا گواهینامه‌ی Wi-Fi Alliance را دریافت کنیم و سپس تا سال ۲۰۲۴ محصولاتی مانند لپ‌تاپ‌ها را به این فناوری مجهز خواهیم کرد. انتظار داریم که این فناوری تا سال ۲۰۲۵ در بازارهای بزرگ محصولات هوشمند فراگیر شود.»

او در ادامه‌ی توضیحاتش افزود: «فناوری وای‌فای ۷، پهنای باند فرکانس ۸۰۲.۱۱ax (170 مگاهرتز) را تقریبا دو برابر می‌کند و به ۳۲۰ مگاهرتز می‌رساند. همچنین این تکنولوژی سرعت وای فای را نیز تا دو برابر افزایش می‌دهد. از آنجایی که بیش از یک سال تا انتشار این فناوری زمان باقی مانده است، هنوز این شانس وجود دارد که ما بتوانیم سرعت پردازش داده‌ها را حتی بیشتر از حد انتظارمان افزایش دهیم.»

 

 

باید اشاره کنیم که یکی از پیشرفت‌های فناوری وای فای ۷ این است که با استفاده از تکنیک OFDMA یک گام دیگر به‌ نسل بعدی نزدیک‌تر شود. به‌ عبارت دیگر باید گفت که تکنیک مذکور برای انتقال داده‌ها استفاده خواهد شد و به چند نقطه‌ی دسترسی بی‌سیم (AP) اجازه خواهد داد تا با یکدیگر سریع ارتباط برقرار کنند و به طور کلی عملکرد بهتری در شبکه‌های بی‌سیم بزرگ‌تر خواهد داشت. این فناوری جدید همچنین به دیوایس‌ها اجازه می‌دهد برای رد و بدل کردن اطلاعات به‌طور هم‌زمان از چند باند فرکانس و کانال بهره ببرند تا این کار با سرعت بیشتری صورت بگیرد و نرخ تأخیر کاهش یابد.

در همین رابطه باید گفت اپل نیز قصد دارد دیوایس‌های جدید خود را به فناوری وای فای ۶E مجهز کند. در حالی که پیش‌تر شایعاتی مطرح بود مبنی بر اینکه سری آیفون ۱۳ با پشتیبانی از فناوری وای فای ۶E عرضه خواهد شد، اما این اتفاق نیوفتاد و اپل هنوز هیچ دیوایسی را با پشتیبانی از این فناوری معرفی نکرده است. انتظار می‌رود که این رویه امسال با معرفی آیفون ۱۴ تغییر کند.

بیشتر بخوانید: تاریخ احتمالی معرفی گوگل پیکسل ۷ لو رفت

گفته می‌شود هدست واقعیت ترکیبی اپل که مدت‌ها شایعه شده بود، مجهز به فناوری وای فای ۶E باشد. «مینگ چی کو»، تحلیلگر مطرح اپل پیش‌تر در این باره گفته بود که هدست‌های اپل در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به فناوری وای فای ۶ یا ۶، وای فای ۶E یا ۷ و فناوری وای فای ۷ مجهز خواهد بود، اما با توجه به اطلاعات جدید منتشر شده تا پایان امسال خبری از هدست‌های اپل نخواهد بود.

فناوری وای فای ۶E همان ویژگی‌ها و قابلیت‌های وای فای ۶ نظیر عملکرد بهتر، تأخیر کمتر و تبادل داده‌های سریع‌تر را ارائه می‌دهد. همچنین دیوایس‌های سازگار با این فناوری علاوه بر فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، امکان استفاده از فرکانس‌های ۶ گیگاهرتز را هم دارند. همراه با اینتل شرکت‌هایی نظیر کوالکام، برادکام و مدیاتک نیز در حال آماده شدن برای عرضه محصولات مبتنی بر فناوری وای فای ۷ هستند.