همه چیز در مورد رمز ارز ها

کریپتوکارنسی یا رمزارز چیست؟

 

کریپتوکارنسی از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری (crypto) و کارنسی به معنی ارز (currency) تشکیل شده است. رمزارز (ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده)، یک ارز دیجیتال یا ارز مجازی است که از علم رمزنگاری برای امنیت شبکه و معاملات استفاده می ­کند. به دلیل این ویژگی امنیتی جعل این نوع ارزها، دشوار و تقریباً غیرممکن است.     


 واژه ارز دیجیتال یا ارز مجازی به چه معناست؟ 

ارز دیجیتال یا ارز مجازی، یک واحد پولی یا واسطه تبادل است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است. ارزهای دیجیتالی ماهیت فیزیکی ندارند و دارای ساختار دیجیتالی هستند. با استفاده از این نوع ارزها، می­ توان خیلی سریع، نقل و انتقالات بین­ المللی را انجام داد و حد و مرزی در این زمینه وجود ندارد.فراموش نکنید که:رمزارز نوعی ارز دیجیتال است اما هر ارز دیجیتالی، رمزارز نیست.کریپتوکارنسی به 2 دسته کوین و توکن تقسیم می­ شود:

کوین­ ها بلاکچین اختصاصی دارند؛ مانند بیت کوین

توکن­ ها بلاکچین اختصاصی ندارند و بر روی بلاکچین سایر کوین­ ها کار می­ کنند؛ مانند بایننس کوین (BNB) که توکنی بر پایه ی اتریوم است. کوین (BNB) که توکنی بر پایه ی اتریوم است.   


رمزارزهای معروف و مهم کدام اند ؟  

اغلب افراد بیت کوین را تنها رمزارز رایج در دنیا می ­دانند، ولی باید بگوییم بیت کوین اگرچه اولین و مهم­ترین رمزارز در جهان است، اما تنها رمزارز معروف و مهم نیست.در ادامه، قصد داریم شما را با مهم­ترین رمزارزها آشنا کنیم تا بتوانید بهترین رمزارز را برای شروع سرمایه گذاری خود انتخاب کنید.


رمزارز بیت کوین 

شاید کمتر کسی باشد که نام بیت کوین را به عنوان بهترین رمزارز نشنیده باشد. بیت کوین با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاکچین است که در سال 2008 توسط “ساتوشی ناکاموتو” معرفی و در سال 2009 اولین بیت کوین ایجاد شد. نکته بسیار جالب در مورد ساتوشی ناکاموتو، افسانه­ ای بودن آن است. زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد بیوگرافی او در دسترس نیست.

رمزارز اتریوم 

در حال حاضر، بهترین رمزارز پس از بیت کوین، اتریوم با نماد اختصاری ETH است. اتریوم که بر پایه فناوری بلاکچین کار می کند، تنها چهار سال پس از بیت کوین توسط یک جوان برنامه نویس به نام “ویتالیک بوترین” به وجود آمد.

با توجه به این که امکان دسترسی ایرانیان به بازارهای خارجی با مشکلات بسیار زیادی روبرو است، می توانید از صرافی­ های آنلاین معتبر در ایران برای خرید و فروش اتریوم و سایر رمزارزها استفاده کنید.

رمزارز تتر

رمزارز تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز پایدار بر پایه ارز فیات (پول بدون پشتوانه) و مبتنی بر بلاکچین است. رمزارز تتر به دلیل پشتیبانی توسط دلار آمریکا، استیبل کوین (سکه یا ارز دیجیتال پایدار) نامیده می­ شود. این رمزارز در سال 2015 توسط رئال کوین راه اندازی شد. هدف اصلی تتر، سرعت بخشی به انتقال ارزها است.

3 ویژگی زیر از مهم­ترین ویژگی ­های رمزارز تتر است:

انجام تراکنش سریع

کارمزد پایین

داشتن ثبات قیمت

یکی از مهمترین کاربردهای تتر این است که می توانید برای تبدیل سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از تتر استفاده کنید. زمانی که نگران افت قیمت بیت کوین هستید، می توانید آن را به ارز دیجیتال پایداری مانند تتر تبدیل کنید که نوسانات قیمتی بیت کوین را ندارد. هر زمان که نیاز شد، می توانید تترهای خودتان را به بیت کوین تبدیل کنید.

به این فرآیند که یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگری تبدیل می شود، معامله جفت ارز دیجیتال گفته می شود. معامله جفت ارز دیجیتال بر پایه تتر را می توانید در والکس تجربه کنید.

رمز ارز لایت کوین

رمزارز لایت کوین با نماد اختصاری LTC یک رمزارز مبتنی بر بلاکچین است که انتقال آن بدون نظارت مستقیم هیچ گونه نهاد و یا ارگان دولتی به صورت غیرمتمرکز انجام می ­شود. لایت کوین توسط “چارلی لی” در 7 اکتبر سال 2011 ایجاد شد.

ویژ­گی های لایت کوین بسیار شبیه به بیت کوین است اما تنها تفاوت اصلی این دو رمزارز، در نرخ تولید بلاک است. لایت کوین نسبت به بیت کوین دارای نرخ تولید سریع تری است. از این رو، تراکنش­ های لایت کوین نیز در مدت زمان کوتاه تری تایید می ­شود.

رمزارز بیت کوین کش

بیت کوین کش با نام اختصاری BCH شاخه ای از بیت کوین است که در نتیجه به روزرسانی بیت کوین و با هدف برطرف کردن یکسری از مشکلات بیت کوین ایجاد شد. این ارز کاملاً متفاوت از بیت کوین است؛ یکی از تفاوت های آن، افزایش در حجم بلاک هاست.

حجم بلاک ها در بیت کوین 1 مگابایت و در بیت کوین کش 8 مگابایت است. این افزایش اندازه بلوک ها، سرعت انجام معاملات را بیشتر و زمان آن را کمتر می کند. بیت کوین کش نیز مانند بیت کوین دارای 21 میلیون واحد است و الگوریتم استخراج آن مشابه بیت کوین است.

رمزارز دش

ارز دیجیتال دش با نام اختصاری Dash در سال 2014 توسط ایوان دوفیلد (Evan Duffielde) ساخته شد. دش به گونه ای طراحی شده است که در کل دارای 18 میلیون سکه است.

رمزارز ریپل

رمزارز ریپل با نام اختصاری XRP در سال 2012 توسط جید مک کالب و کریس لارسن (Chris Larsen &  Jed McCaleb) ساخته شده است. این رمزارز در حال حاضر یک شبکه پرداخت جهانی است که پرداخت های بین المللی فوری، دقیق و کم هزینه ای را ارائه می دهد. هدف ریپل در درجه اول، کمک به هموار کردن این بخش با استفاده از تسهیل پرداخت های جهانی بوده است.


 بیت کوین و دنیای پر رمز و راز آن 

بیت کوین (bitcoin) که به اختصار BTC نام دارد، یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که مستقل از هر کشور یا محدوده جغرافیایی عمل می­ کند و توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، قابل استفاده است. بیت کوین به عنوان یک شبکه نظیر به نظیر (Peer to Peer) برای پرداخت­ های آنلاین ایجاد شده است که نیازی به یک سیستم پاسخگو مرکزی ندارد و تراکنش ­ها بین افراد بدون واسطه انجام می‌شود.همه چیز درباره ارزهای رمزنگاری شده توسط جامعه عظیمی از کاربران مانند من، شما و سایر افرادی که از آن استفاده می­ کنند، اداره می ­شود. این امر باعث می­ شود تا از انحصار هر شرکت و کشوری خارج شویم و مستقل عمل کنیم.

یکی از مهم‌ترین مزیت­ های بیت کوین این است که انتقال آن در سراسر جهان با هزینه­ های بسیار پایین صورت می­ گیرد. همچنین، معامله شما برای دیگران ناشناس باقی می ­ماند؛ فقط فرستند و گیرنده بیت کوین می ­دانند که چه کسانی در این معامله دخیل هستند.

پاسخ به چند سوال در مورد بیت کوین: 


چه کسی بیت کوین را برای اولین بار معرفی کرد؟ 

در اکتبر سال 2008، مقاله ­ای با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” (Satoshi Nakamoto) منتشر شد که بیتکوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات ریاضی پیشنهاد کرد. ایده این بود که یک وسیله مبادله (مستقل از هر مرجع مرکزی) تولید شود که بتواند بصورت الکترونیکی به روشی مطمئن، قابل اثبات و تغییرناپذیر، منتقل شود. بسیاری معتقدند که ساتوشی ناکاموتو یک شخص نیست و این ارز دیجیتال محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است. 


آیا بیت کوین پشتوانه­ دارد؟ 

شاید برایتان سوال شده باشد که بیت کوین چه پشتوانه ­ای دارد. قبل از اینکه در مورد پشتوانه­ این نوع ارزها صحبت کنیم، لازم است بدانیم که دیگر هیچ پول و ارزی در دنیا، پشتوانه ندارد؛ چه ریال ما و چه دلار آمریکا!

در حال حاضر تمام پول­ های دنیا، پول فیات یا بی پشتوانه هستند که از سال 1971 دلار هم به عنوان یک پول بی پشتوانه توسط ریچارد نیکسون، اعلام شد. دلار وقتی به وجود می ­آید که دولت آمریکا آن را چاپ کند. در گذشته، طلا پشتوانه دلار بود و عرضه آن با میزان طلای موجود در خزانه دولت، متناسب بود. اما امروزه، دلار هیچ پشتوانه ­ای ندارد!

پشتوانه بیتکوین به عنوان یک ارز رمزنگاری شده، شبکه امن آن و مردم هستند و استقبال و پذیرش عمومی است که قیمت و ارزش آن را تعیین می­ کند. به این صورت که هر چه افراد بیشتری بیتکوین را بپذیرند و تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت بیتکوین روز به روز زیاد می ­شود. 


بیت کوین چگونه کار می­ کند؟ 

چالش اصلی که در رابطه با کارکرد یک سیستم پرداخت دیجیتال وجود دارد این است که مطمئن باشیم هیچ فردی بیشتر از یک بار، یک مقدار پول را برای پرداخت و یا سرمایه­ گذاری مصرف نمی‌کند. این را می­ دانیم که این امر برای پول­ های رایج مانند ریال، توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود. اما نوآوری اصلی که بیت کوین را خاص می­ کند، این است که در شبکه برای تأیید معاملات، همه افراد حاضر در شبکه باید معامله را تأیید کنند. بیت کوین در سیستم خود از یک قدرت توزیع شده استفاده می ­کند؛ تمام شبکه بررسی می ­کند که همه چیز به درستی انجام می­ شود و هر بیت کوین فقط یکبار مصرف می­ شود. 

بیت کوین بر اساس فناوری بلاکچین (blockchain) کار می­ کند. بلاکچین به معنای جایی است که همه‌ی تراکنش­ های تایید شده در مکانی به نام بلاک ثبت می‌شوند. در واقع، بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده (عمومی) است که کل شبکه به آن اعتماد دارد و هر کاربری که در آن مشارکت دارد، یک نسخه از این دفتر را دارد. در بلاکچین هیچ نسخه اصلی وجود ندارد و همه نسخه­ ها با هم برابرند. هر تراکنشی که تأیید می ­شود (از جمله بیت­کوین­ هایی که تازه اضافه شده است)، در قالب بلاک به بلاکچین اضافه می شود. 

کار تأیید معاملات توسط ماینرها انجام می‌شود که از کامپیوترهای خود برای تأیید معاملات استفاده می‌کنند. ماینرها، معادلات و مسائل ریاضی پیچیده­ ای را حل می­ کنند و یک بلاک در شبکه ایجاد می‌شود (به این فرایند، ماینینگ یا استخراج گفته می شود). 

در حقیقت، با توجه به سایت خبری BlockExplorer.com، شانس حل یکی از این مسائل ریاضی در شبکه بیت کوین در فوریه 2019، حدود 1 در 5.8 تریلیون بود. برای حل این مسائل پیچیده، باید از دستگاه­ هایی استفاده شود که قدرت محاسباتی بالایی دارند. این دستگاه ­ها انرژی زیادی مصرف می ­کنند و ماینرها باید هزینه­ های زیادی را پرداخت کنند. 

در ژانویه سال 2009، هنگامی که اولین نسخه نرم افزار متن باز بیتکوین در دسترس قرار گرفت، اولین بلاک با نام “بلاک پیدایش” (Genesis block) استخراج شد و 50 بیتکوین به عنوان پاداش به کسی که اولین بلاک را استخراج کرد، به آدرس 1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa ارسال شد. هر بار که یک بلاک جدید استخراج می­ شود، ماینر مقداری بیت کوین به عنوان پاداش استخراج دریافت می‌کند. این پاداش، هر 4 سال یکبار نصف می شود (هلوینگ بیت کوین).  


چرا باید از بیت کوین استفاده کنیم؟   

دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهندۀ اهمیت بیت کوین به عنوان یک ارز جهانی است:

بیت کوین به عنوان ارز برتر در 5 سال گذشته انتخاب شده است.به عنوان یک واحد پول جهانی، می­ توانید بدون هیچ نگرانی در مورد هزینه­ های انتقال بین المللی، بیت کوین را به هر کسی در هر کجای دنیا ارسال کنید و به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.

هیج کس نمی ­تواند بودجه­ و سرمایه شما را قفل و دسترسی شما را قطع کند، زیرا شما بیت کوین را در یک کیف پول امن مانند بلاکچین نگه­داری می ­کنید.

بیت کوین قابلیت ذخیره به صورت آفلاین را دارد و می­ توان از سرقت آن جلوگیری کرد.

بیت کوین یک پدیده اقتصادی جهانی است که بدون تورم است و به آینده مالی بهتر، کمک خواهد کرد.

به بازار بیت کوین می توان به عنوان یک فرصت سرمایه­ گذاری نگاه کرد؛ می‌توان با استفاده از آن سرمایه‌گذاری کرد و از سود آن بهره‌مند شد (البته فراموش نکنید که بازار بیت کوین نیز مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک و نوسان همراه است).    


چگونه بیت کوین بخریم یا بفروشیم؟

یکی از ساده ­ترین روش ­ها برای خرید و فروش بیت کوین، استفاده از صرافی ارزهای دیجیتال مانند والکس یا بایننس است. ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید، پس از تأیید هویت خود، می­ توانید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.

توصیه ما این است که جهت فعالیت در این حوزه یک پلتفرم مطمئن و ساده را انتخاب کنید و ابتدا، سرمایه­ گذاری خود را با مبالغ خیلی کم شروع کنید؛ حتی 100 هزار تومان!. بعد از آنکه کاملاً با سیستم آشنا شدید و تصمیم قطعی برای سرمایه ­گذاری­ های بزرگ گرفتید، به صورت حرفه ­ای کار خود را در بازار رمزارزها شروع کنید.

همانطور که گفته شد، بیت کوین بر اساس فناوری بلاکچین کار می کند. در ادامه، بیشتر با این فناوری جذاب آشنا می شوید.


    بلاکچین یا زنجیره بلوک چیست؟

بلاکچین (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و زنجیره (Chain) تشکیل شده است. معنای لغوی بلاکچین، زنجیره بلاک (زنجیره بلوک) است؛ زمانی که در مورد زنجیره و بلاک در بلاکچین صحبت می­ کنیم، در واقع در مورد زنجیره­ایی از اطلاعات دیجیتالی صحبت می ­کنیم (اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده در یک بلاک از زنجیره).در یک تعریف کلی، می توانیم بگوییم که:

بلاکچین یک دفترچه توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به صورت زنجیره ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در این زنجیره، مسئول ذخیره ­سازی نوعی از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است.

سیستم بیت کوین بدون بلاکچین نمی ­تواند کار کند، زیرا بیت کوین­ های جدید تنها بر اساس نسخه­ های قبلی تولید می­ شوند؛ به همین دلیل به بلاکچین نیاز دارد تا فعالیت ­های گذشته در آن ثبت ­شود. برای مثال، اگر علی یک بیت کوین را با رضا معامله کند، در معامله بعدی رضا با امید، ثبت می ­شود که رضا قبلاً این بیت کوین را از علی دریافت کرده است و اکنون آن را برای امید می­ فرستد.

مزیت تکنولوژی بلاکچین مشخص است:

حجم بالایی از داده می­ تواند به آسانی مدیریت شود.

هزینه مدیریت و گزارش­ گیری از تراکنش­ های مالی داخلی و بین­ المللی کاهش می­ یابد.

ایجاد اختلال و دزدی در اطلاعات به وسیله رمزنگاری و الگوریتم اجماع غیرممکن است.

با تکنولوژی غیرمتمرکز از نفوذ به بخشی از سیستم کاملاً جلوگیری خواهد شد.

تنها حمله به بیش از نیمی کامپیوترها منجر به سوء استفاده خواهد شد که از لحاظ فنی غیرممکن است.

نیازی به نگهداری توسط بانک نیست.

هیچ هزینه­ ای ندارد.

عالی به نظر می رسد، موافقید؟

چند سوال مهم در مورد بلاکچین:  


 چرا به بلاکچین نیاز داریم؟!                     

انسان­ ها همیشه برای رفع نیازهایشان، چیزی را پرداخت کرده­ اند؛ در ابتدا با مبادله کالا به کالا و بعدها با استفاده از صدف و سایر کالاهای واسطه، اینکار انجام می­ شد. با کشف طلا و فلزات قیمتی، سکه اختراع شد، اما گاهی اوقات این­ سکه­ ها سنگین می شدند و حمل آنها راحت نبود. برای مثال، اگر می­ خواستید کالای گرانی بخرید، باید حجم زیادی از طلا و نقره را حمل و پرداخت می­ کردید.بنابراین، انسان­ ها اسکناس را اختراع کردند و کمی بعد، کارت های اعتباری به وجود آمدند. به دنبال آن، سیستم­ های پرداخت آنلاین ایجاد شدند اما همیشه این بانک بود که بیشترین پول را در اختیار داشت. به همین دلیل انسان­ های باهوش برایشان سوال شد که:چرا همیشه بانک بیشترین سود را از پول من می ­برد؟چه اتفاقی می ­افتد اگر تنها یک واحد پولی در سراسر جهان وجود داشته باشد که مردم بتوانند از طریق آن معامله کنند؟از اینجا، ایده ساخت بیت کوین شکل گرفت؛ یک سیستم پولی که مستقل از شهرها و بانک­ ها عمل می­ کند. آنچه که بانک­­ ها به نام مدیریت پول انجام می­ دهند، توسط زنجیره بلاک­ یا بلاکچین در سیستم انجام می ­شود که پایگاه داده ای غیرمتمرکز جهت ثبت و نگه­داری تراکنش­ ها است و دائماً گسترش پیدا می­ کند. بلاکچین مانند یک زنجیره عمل می ­کند که عناصر جدید دائماً به پایان آن افزوده می­ شود؛ به همین دلیل زنجیره بلاک نام دار  

 


جمع بندی مطالب 

– ارز دیجیتال (ارز مجازی) مفهوم گسترده­ ای دارد و شامل هر گونه ارزی می­ شود که به صورت دیجیتالی در دسترس است. کریپتوکارنسی (رمزارز، ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده) نوعی ارز دیجیتال است که جهت امنیت شبکه و معاملات خود، از علم رمزنگاری استفاده می­ کند.

– سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلندمدت در زمینه رمزارزها را می توان یکی از روش های مناسب برای سرمایه گذاری دانست. می توانید از بین شبکه های مختلف رمزارزها، آن شبکه ارزی که دارای پتانسیل بیشتری برای سودآوری است را انتخاب کنید. ولی نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای یک سرمایه گذاری مناسب، بهتر است که تمام سرمایه خود را روی یک رمزارز خاص متمرکز نکنید. سعی کنید سرمایه خودتان را تقسیم و در بخش های مختلفی سرمایه گذاری کنید.

البته باید این موضوع را در نظر گرفت که رمزارزها نیز ریسک های مربوط به خود را دارند و راهی برای یک شبه پولدار شدن نیستند. توصیه می شود قبل از انتخاب هر نوع رمزارزی برای سرمایه گذاری، تحقیقات کاملی را در مورد آن رمزارز انجام دهید.

 بیت کوین اولین رمزارز در دنیاست که بر پایه تکنولوژی بلاکچین کار می کند. از زمان تولد بیت کوین در سال 2008 تاکنون، این رمزارز توانسته است جایگاه خود را به عنوان یک تکنولوژی، یک ارز و یک ماشین سرمایه­ گذاری پیدا کند و موفقیت­ های چشمگیری داشته است.

– اگرچه فناوری بلاکچین کمی از بیت کوین قدیمی تر است، اما این فناوری اصلی ترین عامل در شبکه های کریپتوکارنسی به شمار می رود. بلاکچین به عنوان یک دفترچه دیجیتالی عمومی، توزیع شده و غیرمتمرکز عمل می کند که وظیفه آن، نگه داشتن رکوردهای دائمی (زنجیره بلوک) از تمام تراکنش هایی است که قبلاً تایید شده اند.

– انجام ترید ارز دیجیتال به منظور کسب سود تنها از طریق یادگیری و افزایش سطح دانش در زمینه ارزهای دیجیتال امکان پذیر است. در کنار افزایش اطلاعات، پلتفرمی که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است و از حساسیت زیادی برخوردار است.

– اگر به دنبال شروع تجارت در یکی از بازارهای ارز دیجیتال و یا بورس هستید، باید به خوبی تحقیق، تحلیل و بررسی کنید و میزان قدرت ریسک خود را بشناسید. برخی افراد با هدف سود بیشتر بدون توجه به ریسک موجود در معامله ارز دیجیتال وارد این حوزه می­ شوند و نتیجه ­ای جز ضرر عایدشان نمی ­شود.

– از سال 2009 که اولین بیتکوین ایجاد شد، تاکنون قیمت بیت کوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و همین نوسانات را می توان به عنوان یک فرصت خوب برای معامله گران و کسب سود از این بازار درنظر گرفت. تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال (بررسی نمودارهای قیمتی) و تحلیل فاندامنتال (بررسی وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه)، می توانند قیمت بیت کوین را تحلیل و پیش بینی کنند.

امیدواریم این مقاله به عنوان مقدمه ­ای از کریپتوکارنسی، بیت کوین، بلاکچین و ترید ارز دیجیتال، توانسته باشد به شما در درک مفاهیم اولیه آن کمک کرده باشد.


 

برای مشاهده سایر مقالات، خوشحال می شویم به سایت    sepehrdigital   مراجعه کنید