لنز واید چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

 

اگر در خرید لنز با بودجه‌ی محدودی روبه‌رو هستید یا قصد سفر دارید و به همین دلیل، تنها یک لنز باید با خود به همراه داشته باشید، لنز واید به شدت برای شما کاربرد دارد. در این مطلب ابتدا به معرفی کامل لنز واید پرداخته و سپس به این مسئله می‌پردازیم آیا خرید لنز واید اهمیت خاصی دارد یا می‌توان به جای این نوع لنز، محصول دیگری را خریداری کرد.

در ادامه این مقاله با سپهر دیجیتال همراه باشید.

لنزهای واید یا عریض (Wide-angle)، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که یک عکاس یا تصویربردار می‌تواند در کوله‌ پشتیِ مخصوص دوربین خود داشته باشد. لنزهای واید این قدرت را دارند تا از همه چیز، از مناظر گرفته تا فضای داخلیِ منازل، تصاویری را ضبط کنند. بنابراین، همان‌طور که از اسم لنزها بر می‌آید، تصویرِ عریضی از یک قاب گرفته می‌شود که به مذاق عده‌ی بسیاری از افراد خوش خواهد آمد.

لنز واید چیست؟

لنز واید

 

به طور معمول به لنزهایی واید گفته می‌شود که آستانه فاصله‌ی کانونی ۳۵ میلی‌متر یا کمتر از آن را دارند. این نقطه کانونی برای دوربین‌های فول فریم یا ۳۵ میلی‌متری است.

اگر از یک سنسور با ضریب برش (Crop Factor) استفاده می‌کنید، شما باید فاصله‌ی کانونی مورد نظر را بر ضریب برش دوربین خود تقسیم کنید. در واقع این محاسبه به شما نشان می‌دهد که معادلِ فاصله‌ی کانونی زاویه‌ی عریض برای دوربین شما چه میزان است. با فاصله‌ی کانونی کوتاه‌تر، لنزهای واید می‌توانند میدان دید به مراتب بیشتری را نسبت به سایر لنزها نظیر تله‌فوتو داشته باشند. لنزهای واید با فواصل کانونی متنوعی ساخته می‌شوند. حتی لنزهای چشم ماهی هم جزئی از خانواده‌ی لنزهای عریض محسوب می‌شوند.

مطالب بیشتر: چطور به عکس‌های دوربین با لایت‌روم نظم و ترتیب بدهیم؟

برخی از لنزهای واید تحت برچسبِ فوق عریض (Ultra-wide) طراحی و ساخته می‌شوند. این دسته از لنزها، زیرِ ۲۴ میلی‌متر هستند. لنزهای عریض به عنوان نخستین لنزها با یک فاصله‌ی کانونی ثابت دانسته می‌شوند. همچنین از سایر لنزهای اولیه می‌توان به لنزهای زوم اشاره کرد که فاصله‌ی کانونی متفاوتی دارند.

 

لنز واید و ماکرو آکی مدل PL-WD07

 

لنزهای عریضِ زوم جزء بیشترین لنزهای کاربردی به شمار رفته و برای عکس‌برداری‌های خیابانی، لنزهای فوق‌العاده جذاب و کاربردی دانسته می‌شوند. مهم‌ترین چیزی که باید درباره‌ی لنزهای عریض بدانید در این است که به عکاس اجازه می‌دهند مشخصات بیشتری از محیط را در قاب عکس جا دهد. با این حال، این لنزها هم معایبی دارند. برای مثال می‌توان به دو عارضه‌ی «اعوجاج بشکه‌ای» (Barrel Distortion) و «رنگ‌بندی» (Vignetting) اشاره کرد که در هنگام کار با لنزهای عریض می‌توان با آنها مواجه شد. با این تفاسیر، یک عکاس حرفه‌ای حتی از این دسته از مشکلات هم می‌تواند برای گرفتن یک عکس هنری بهره‌برداری کند.

 

انواع مختلف لنزهای واید

لنز واید

 

لنزهای واید بر اساس فاصله‌ی کانونی‌شان دسته‌بندی می‌شوند. لنزها با فاصله‌ی کانونی ۳۵ میلی‌متر یا کمتر معمولا تحت عنوان عریض (Wide-angled) طبقه‌بندی می‌‌شوند اما طبقه‌بندی پرجزئیات‌تری برای گروه‌بندی لنزهای واید وجود دارد.

لنزهای چشم ماهی یک نوع لنز آلترا واید محسوب می‌شوند

لنزهای واید معمولی دارای فاصله‌ی کانونی ۳۵ و ۲۴ میلی‌متر است. این لنزها همان‌طور که مشخص است عریض بوده اما پدیده‌ی Distortion به وجود آمده توسط این لنزها آنچنان غیر عادی نیست که نتوان آن را تحمل کرد.

لنزها با فاصله‌ی کانونی ۲۴ تا ۱۶ میلی‌متر هم وجود دارند. لنزها در این فاصله‌‌های کانونی به خصوص ۱۶ میلی‌متری برای عکس گرفتن از مناظر دور به شدت عالی به شمار می‌روند. هر لنزی که زیر ۱۶ میلی‌متر باشد، جزء لنزهای فوق عریض یا آلترا واید محسوب می‌شود و تصاویر حالتی به شدت عریض خواهند داشت. همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کرده‌ایم، لنزهای چشم ماهی یک نوع لنز آلترا واید محسوب می‌شوند که دقیقا شبیه به چشم ماهی، تصاویر در قالب یک فریمِ منحنی ثبت می‌شوند.

اگر همین الان قصد خرید یک لنز واید را دارید، می‌توانید بین لنزهای معمولی پرایم یا لنز زوم یک گزینه را انتخاب کنید. یک لنز زوم واید با کیفیت به مراتب هزینه‌ی بیشتری نسبت به لنز واید پرایم دارد. بنابراین، در انتخاب خود دقت کنید.

 

چه زمانی شما باید یک لنز واید را استفاده کنید؟

لنز واید

 

استفاده از لنز واید کاملا به سلیقه‌ی شما ارتباط دارد. بنابراین، موارد استفاده از لنزها با زاویه‌ی دید عریض، محدود به یک پروتکل خاص نیست. این لنزها هم جزء ابزارهای یک عکاس محسوب می‌شوند و به هر طریقی که از آنها استفاده کنید عالی خواهد بود. با تمامی این تفاسیر، عکاس‌های حرفه‌ای از لنزهای واید تنها برای انجام برخی از فعالیت‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

اگر تصمیم دارید به سفر رفته و در هنگام تماشای محیط عکس‌برداری کنید، لنزهای واید به خصوص لنزهای واید از نوع زوم برای شما عالی خواهند بود؛ به خصوص این‌که از مناطق خیابانی گرفته تا مناظر کوهستانی و طبیعت، جزئیات بسیار زیادی در محیط وجود دارد که به احتمال زیاد دلتان نمی‌خواهد چیزی از دیدِ لنز دوربین شما مخفی باقی بماند.

در حقیقت، بهترین لنزها برای عکس‌برداری‌ خیابانی، لنزهای واید زوم یا حتی پرایم است. این دسته از لنزها تقریبا همه کار می‌کنند. از طرفی، عکاس‌هایی که فضای چندان زیادی در داخل کیف دوربین خود برای حمل چند نوع مختلف لنز ندارند، وجود لنزهای واید برای این منظور کافی به نظر می‌رسد.

عکس‌برداری از مناطق دور برای خلق تصاویر زیبا از طبیعت، بهترین روش برای استفاده از لنزهای واید محسوب می‌شود

عکس‌برداری از مناطق دور برای خلق تصاویر زیبا از طبیعت، بهترین روش برای استفاده از لنزهای واید محسوب می‌شود؛‌ به خصوص این‌که شما عاشق طبیعت‌گردی باشید و برای هر مکانِ جالبی که می‌بینید، چند مدل عکس در قاب‌های مختلف با دوربین خود می‌گیرید. لنزهای واید برای عکس‌برداری از اتوموبیل‌ها هم عالی به نظر می‌رسند؛ به خصوص این‌که می‌توان کلی افکت مختلف را روی تصاویر پیاده‌سازی کرد.

لنز کانن مدل EF 50mm f-1.4 USM

لنزهای واید می‌توانند اندازه‌ی اشیای نزدیک‌تر به لنز را نسبت به پس‌زمینه به طور اغراق‌آمیز در بیاورند. این افکت به طور معمول جالب است؛ چراکه ویرایشگرهای تصاویر می‌خواهند با برخی نقاط مشخص از یک تصویر، یک حس خاص را تحریک کنند. به همین دلیل است که لنزهای واید شاید بهترین انتخاب برای عکس‌برداری‌های پرتره نباشند. لنزهای واید می‌توانند ویژگی‌های سوژه را هنگامی که به لنز خیلی نزدیک است، اغراق‌آمیز کند. به همین دلیل، برای عکس‌برداری‌های پرتره اغلب از لنزهای تله‌فوتو استفاده می‌شود.

مطالب بیشتر: آیفون ۱۵ اولترا شاید از لحاظ دوربین و پردازنده بهتر از مدل پرو باشد

برای به فروش گذاشتن املاک و منازل هم بهتر است از لنزهای واید استفاده شود تا جزئیات داخلیِ منازل را بتوان با کیفیت و جزئیات بسیار بالایی تصویربرداری کرد. همچنین تماشای تصاویر آسمان‌خراش‌ها به واسطه‌ی عکاسی با لنزهای واید، کیفیت بسیار خارق‌العاده‌ای در مقایسه با لنزهای معمولی دارد؛ چراکه برج‌ها و ساختمان‌های بلند توسط لنزهای واید، اغراق‌آمیزتر به نظر می‌رسند.

روی هم رفته، استفاده از لنزهای واید چندان محدود به یک حوزه‌ی خاص نیست، اما لنزهای واید برای عکاسی خیابانی، سفر و همچنین تصویربرداری از آسمان‌ خراش‌ها بیشترین کاربرد را دارند.

 

قیمت لنزهای واید

لنز واید

 

 

قیمت لنز واید کاملا به این موضوع بستگی دارد که شما می‌خواهید برای لنزها چه میزان هزینه‌ای را پرداخت کنید. لنزهای بسیار با کیفیت می‌توانند بیشتر از هزار دلار قیمت داشته باشند؛ به خصوص این‌که لنزهای مورد نظر از زوم بسیار بالایی هم برخوردار باشند. به عنوان مثال لنزهای برند کانن (Canon) مدل EF 11-24mm f/4L قیمتی معادل سه هزار دلار دارند. به طور کلی، کیفیت تصاویر بسیار فوق‌العاده‌ای را می‌توان با لنزهای سری L برند کانن کسب کرد.

 

لنز دوربین کانن مدل EF 24-105mm f/4L IS II USM No Box

با تمام این تفاسیر، اگر واقعا به خرید لنزهای واید علاقه‌مند هستید، حتما نیازی نیست تا یک لنز گران قیمت را خریداری کنید. اگر برای عکس‌برداری‌های ساده‌ی خیابانی و طبیعت نسبت به خرید این محصول تمایل دارید، شما می‌توانید مدل‌های پایین‌تر و ارزان‌تر برند کانن را خریداری کنید که برای دوربین‌های فول فریم، یک گزینه‌ی بسیار خوب تلقی می‌شوند. برای خرید یک لنز وایدِ متوسط باید بودجه‌ی خرید را حداقل ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار در نظر بگیرید. در این رنج قیمت، می‌توان لنزی با فاصله‌ی کانونی ۱۸ تا ۳۵ میلی‌متر با اپرتوس f/1.8 پیدا کرد که حتی در میزان نورِ کم محیط هم می‌توان به راحتی عکاسی کرد.

لنزهای واید ارزان قیمت‌تری را هم می‌توان در بازار پیدا کرد؛ چراکه قیمت لنزها بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین می‌شود که مهم‌ترین فاکتور، دوربین عکاسی است که شما در اختیار دارید. با این حال، برای یک عکاسی کاملا حرفه‌ای، شما باید یک لنز واید با کیفیت را خریداری کنید. با این اوصاف، اگر شما بودجه‌ی محدودی دارید، خرید یک لنز وایدِ زوم می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد؛ به این دلیل که شما قادر خواهید بود هر کاری را به طور نسبتا خوبی انجام دهید. این لنزها می‌توانند از طریق اکثر فاصله‌های کانونی رایج، زوم کنند و قیمت بسیار زیادی هم ندارند. اگر هم برای یک سفر قصد خرید لنز واید را دارید، یک لنز ۳۵ میلی‌متری می‌تواند تمام نیازهای شما را به راحتی برآورده کند.

 

مطالب بیشتر در سایت سپهردیجیتال