سامسونگ هم به خاطر قرار ندادن شارژر درون جعبه جریمه شد

 

سامسونگ هم بعد از اپل به خاطر قرار ندادن شارژر درون جعبه‌ی گوشی‌هایش جریمه شد تا این دومین بار در سال ۲۰۲۲ باشد که شاهد رخ دادن چنین اتفاقی هستیم.

با سپهر دیجیتال همراه باشید.

 

اپل در سال ۲۰۲۰ و همزمان با عرضه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۲، تصمیم گرفت شارژر را از درون جعبه‌ی گوشی‌هایش حذف کند تا بدین ترتیب به نوبه‌ی خود از محیط زیست محافظت کند. اگرچه این تصمیم باعث شد کربن کمتری هم تولید شود، چون طبق توضیحات شرکت، با این کار، تعداد بسته‌بندی‌های ارسالی به بازارهای مختلف ۷۰٪ افزایش پیدا کرد و تعداد کربن هم چیزی حدود ۲ میلیون تن کاهش داشت که این معادل خروج ۵۰۰٫۰۰۰ خودرو از داخل خیابان‌هاست. هرچند در نهایت این اپل بود که توانست به میزان قابل توجهی از این بابت سود کند.

این تصمیم اپل، سامسونگ را هم گرفتار کرد. شرکت کره‌ای وقتی دید اپل با این کار چقدر توانست سود کند، تصمیم گرفت رویه‌ی مشابهی را در پیش بگیرد و شارژر را از درون گوشی‌های سری گلکسی S21 به بعد حذف کند. اکنون حتی میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی شرکت هم بدون شارژر راهی بازار می‌شوند و کاربر برای اینکه بتواند گوشی را شارژ کند، باید به صورت جداگانه برای آداپتور هزینه کند. از طرفی چون بسیاری از گوشی‌ها این روزها از جک ۳.۵ میلی‌متری هم بهره نمی‌برند و هندزفری هم از جعبه‌ی آن‌ها حذف شده، باید برای خرید هندزفری هم به صورت مجزا هزینه کنند که بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهد ایربادز بخرند. در نهایت این تصمیم، یک شرایط دو سر برد را برای شرکت‌ها به وجود آورده است که البته به نظر می‌رسد این موضوع به مذاق یک سری از کشورها خوش نمی‌آید.

پیش‌تر شنیده بودیم یک فرد برزیلی از اپل به دادگاه این کشور شکایت کرد. دلیل این شکایت هم این بود که شرکت آمریکایی آیفون‌های خود را در این کشور بدون شارژر راهی بازار کرد. این در حالی است که برزیل در کنار فرانسه، یکی از معدود کشورهایی هستند که اپل اجازه ندارد در آن‌ها، گوشی‌هایش را بدون شارژر و هندزفری راهی بازار کند.

 

 

تاکنون اپل به خاطر این موضوع ۲٫۱ میلیون دلار جریمه شده است اما به نظر می‌رسد برای سامسونگ، این جریمه بسیار بیشتر، یعنی ۵٫۲ میلیون دلار است. حال نمی‌دانیم آیا این مبلغ، مجموع مبالغ جریمه‌ای است که آژانس محافظت از حقوق مصرف‌کنندگان واقع در سائو پائولوی برزیل، برای دو شرکت کره‌ای و آمریکایی در نظر گرفته یا اینکه مبلغی است که فقط سامسونگ باید آن را بپردازد.

طبق قانونی که برزیل دارد، شرکت‌ها نباید محصولی را در آن به فروش برسانند که کاربر را مجاب کند برای استفاده از آن، یک محصول دیگر را خریداری کند. این قانون که تحت عنوان Tie Sale از آن یاد می‌شود، مدت زمان زیادی است که در این کشور اجرا می‌شود و نمی‌دانیم چرا با اینکه حتی ما هم می‌دانیم چنین کاری خلاف قانون است، اما باز هم شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ آن را رعایت نکرده و گوشی‌هایشان را بدون شارژر برای کاربران این کشور ارسال می‌کنند.

البته سامسونگ برای اینکه حجم این اعتراضات و جریمه‌های سنگین را کم کند، گوشی گلکسی A53 را در برزیل با شارژر عرضه کرد، این در حالی است که این گوشی به همراه دو مدل دیگر یعنی گلکسی A73 و A33، در بسیاری از بازارهای دیگر بدون شارژر در دسترس قرار دارند.

البته همانطور که پیش‌تر در یک خبر مجزا به آن پرداخته بودیم، جریمه‌های این‌چنینی اصلا چیزی نیستند که بخواهند سامسونگ و اپل را متقاعد کنند از این پس شارژر را درون جعبه قرار دهند. وقتی اپل فقط به خاطر حذف شارژر و هندزفری از جعبه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ و ۱۳ توانست ۶٫۵ میلیارد دلار سود به جیب بزند، پرداخت ۲ میلیون دلار اصلا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

در حال حاضر سامسونگ شارژر ۴۵ واتی خود را با قیمت ۴۵ دلار و اپل هم شارژر ۲۰ واتی خود را با قیمت ۲۰ دلار به فروش می‌رساند. توجه داشته باشید که شارژر اپل بدون کابل لایتنینگ است در حالی که شارژر سامسونگ، کابل USB-C را به همراه خود دارد.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا فکر می‌کنید سامسونگ و اپل باید بیشتر از این‌ها جریمه شوند یا سیاست آن‌ها را در قبال حذف شارژر و هندزفری از درون جعبه می‌پسندید؟

کلیدواژه : اپلسامسونگشارژر