جیم رایان، رئیس و مدیرعامل سرگرمیهای تعاملی سونی، اخیراً توضیحات مفصلی را دربارهی استراتژیهای پلیاستیشن در سال مالی آینده و فراتر از آن ارائه کرده است.
در ادامه قصد داریم بهصورت خلاصه به بعضی از مهمترین حرفهای او دربارهی استراتژیهای آیندهی پلیاستیشن بپردازیم.
با سپهر دیجیتال همراه باشید.
فروش پلیاستیشن ۵ در مقابل فروش پلیاستیشن ۴
بر اساس دادههای سه خردهفروشی برتر، در پایان اولین سال مالی پلیاستیشن ۵ خردهفروشیهای آمریکا در رویدادهای خود کنسول پلیاستیشن ۵ را با نرخ ۱۰۰۰ دستگاه در دقیقه (۸۰ هزار دستگاه در ۸۲ دقیقه) فروختهاند. نکتهی جالب اینجاست که کنسول پلیاستیشن ۴ در همین بازهی مشابه (پایان اولین سال مالی خودش) آمار ۶ دستگاه در دقیقه (۸۰ هزار دستگاه در ۹ روز) را ثبت کرده بود. این نشاندهندهی تقاضای بسیار بالای طرفداران برای کنسول پلیاستیشن ۵ است.
با وجود محدودیت در تأمین موجودی کنسول، پلیاستیشن ۵ بعد سپری شدن ۷۲ هفته توانسته ۶۷۰ دستگاه در کشور چین فروش داشته باشد. این در حالی است که پلیاستیشن ۴ که در آن بازهی مشابه مشکلی در تأمین موجودی کنسول نداشت، ۲۵۰ هزار دستگاه در چین فروخته بود.
مشکل تأمین موجودی پلیاستیشن ۵
رفع مشکلات تأمین موجودی پلیاستیشن ۵ در اولویت اصلی است. پلیاستیشن ۵ در سال اول از پلیاستیشن ۴ فروش بیشتری داشت اما در سال دوم به دلیل محدودیت عرضه، نتوانست بیش از پلیاستیشن ۴ در دو سال اولش فروش کند. پیشبینی میشود که سال سوم این شکاف را کاهش دهد و همچنین انتظار میرود که پلیاستیشن ۵ دوباره از سال چهارم به بعد بتواند از پلیاستیشن ۴ پیشی بگیرد.
پلیاستیشن ویآر ۲
طبق گفتههای جیم رایان، پلیاستیشن ویآر ۲ در زمان عرضهاش بیش از ۲۰ بازی از سوی استودیوهای داخلی پلیاستیشن و ناشرهای شخص ثالث دریافت خواهد کرد. یکی از این بازیها، بازی Horizon: Call of the Mountain خواهد بود که در گذشته معرفی شده است.
تصاحب و ادغام
فرآیند تصاحب و خرید استودیوها یا شرکتهای دیگر توسط شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی ادامه خواهد داشت. با توجه به شرایط کنونی صنعت و البته اظهارنظرهای قبلی جیم رایان، این مورد کاملاً قابل حدس بود. علاوه بر آن، توضیحاتی هم دربارهی خرید بانجی توسط پلیاستیشن داده شد که طبق آن هم بانجی و هم پلیاستیشن وظایفی متقابلی را نسبت به یکدیگر دارند.
خروجی استودیوهای پلیاستیشن
در سال مالی ۲۰۱۹، استودیوهای پلیاستیشن از میان بازیهایی که عرضه کردند، ۲۳ درصد آنها بازیها و آیپیهای کاملاً جدید و ۷۳ درصد از آنها از آیپیهای قبلی بودند. برای سال مالی ۲۰۲۲، این درصد به ترتیب به ۳۴ و ۶۶ درصد رسیده است. این در حالی است که سونی قصد دارد این درصد در سال ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد برای هر کدام برسد.
در سال مالی ۲۰۱۹، چیزی حدود ۹۰ درصد از بازیهای استودیوهای پلیاستیشن برای پلیاستیشن ۴ و ۱۰ درصد برای کامپیوترهای شخصی عرضه شدند. انتظار میرود که این درصد در سال مالی ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد برای پلیاستیشن ۵ و پلیاستیشن ۴، حدود ۳۰ درصد فقط برای پلیاستیشن ۵، حدود ۲۰ درصد برای کامپیوترهای شخصی و ۱۰ درصد برای گوشیهای همراه برسد. این در شرایطی است که سونی قصد دارد این درصد را در سال مالی ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد برای پلیاستیشن ۵، حدود ۳۰ درصد برای کامپیوترهای شخصی و ۲۰ درصد برای گوشیهای همراه برساند.
سرمایهگذاری در بازیهای سرویس محور
در سال مالی ۲۰۱۹، حدود ۸۸ درصد از سرمایهگذاری روی بازیهای سنتی و ۱۲ درصد روی بازیهای سرویس محور بود. برای سال مالی ۲۰۲۲، شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی قصد دارد حدود ۵۱ درصد برای بازیهای سنتی و ۴۹ درصد برای بازیهای سرویس محور سرمایهگذاری کند. تا سال مالی ۲۰۲۵، این آمار به ۴۵ درصد برای بازیهای سنتی و ۵۵ درصد برای بازیهای سرویس محور خواهد رسید.
شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی اعلام کرده که ۳ بازی سرویس محور در سال مالی ۲۰۲۲ (که یکی از آنها MLB The Show و دوتای دیگر معرفی نشدهاند)، ۶ بازی سرویس محور در سال مالی ۲۰۲۳ و تا سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ حدود ۱۰ تا ۱۲ بازی سرویس محور را خواهد داشت. این در حالی است که در سال مالی ۲۰۲۱ سونی فقط یک بازی سرویس محور یعنی MLB The Show 22 را داشت.
خروجی کامپیوترهای شخصی
در سال مالی ۲۰۲۱، شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی از عرضهی بازی روی کامپیوترهای شخصی فروش خالص ۸۰ میلیون دلاری را به دست آورد. این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ میلیون دلار بود. آنها قصد دارند برای سال مالی ۲۰۲۲ فروش خالص خود در کامپیوترهای شخصی را به ۳۰۰ میلیون دلار برسانند. سونی همچنین آمار فروش بازیهایی که برای کامپیوتر عرضه کرده را بیان کرد. طبق این گفتهها، بازی هورایزن زیرو داون توانسته ۲ میلیون و ۳۹۸ هزار نسخه روی کامپیوتر فروش کند. بازی گاد آو وار که از عرضهی آن برای کامپیوتر زمان بسیار زیادی سپری نشده و هنوز تخفیف خاصی را هم دریافت نکرده، توانسته فروش ۹۷۱ هزار نسخهای را تا به اینجا تجربه کند و بازی دیز گان هم تا به حال ۸۵۲ هزار نسخه در کامپیوتر فروخته است.
خروجی موبایل
شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی قصد دارد با استودیوها یا شرکتهای محترم، معتبر و موفق که روی توسعهی بازیهای موبایلی کار میکنند، همکاری کند تا بتواند فرنچایزهای محبوب خود را به بازیکنان بیشتری برساند. آنها همچنین میخواهند شبکهای از استودیوها و پروژههای داخلی موبایل ایجاد کنند، بازیهای خارجی را منتشر کنند، و در صورت لزوم آنها را بهصورت کراس پلتفرم گسترش دهند.