برزیل فروش آیفون بدون شارژر را به حالت تعلیق درآورد

 

در آستانه‌ی رونمایی از سری جدید گوشی‌های پرچم‌دار اپل یعنی آیفون ۱۴، وزارت دادگستری برزیل فروش آیفون بدون شارژر را به حالت تعلیق درآورده است. علاوه بر آن، این دولت شرکت کوپرتینویی را به دلیل قرار ندادن شارژر درون جعبه‌ی گوشی‌هایش حدود ۲.۳ میلیون دلار جریمه کرده است.

با سپهر دیجیتال همراه باشید.

 

نشریه‌ی برزیلی «g1» دیروز ضمن انتشار این خبر، در توضیحات خود آورده: «وزارت دادگستری برزیل جریمه‌ای معادل ۲٫۳۸ میلیون دلار برای اپل در نظر گرفته و دستور داده فروش آیفون ۱۲ و مدل‌های جدیدتر از گوشی‌های سری آیفون متوقف شود. این وزارتخانه گفته است تمامی آیفون‌های دیگری که در جعبه‌ای بدون شارژر عرضه می‌شوند، اجازه‌ی فروش در بازار برزیل را ندارند.» اگر اپل فروش آیفون‌های بدون شارژر در جعبه را متوقف نکند، دولت برزیل جریمه‌ی روزانه‌ را علیه آن‌ها اعمال نمی‌کند. اما این اتفاق زمانی عملی خواهد شد که غول دنیای فناوری به همین رویه‌ی خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: ۸ قابلیت کاربردی آیفون که باید از آن‌ها استفاده کنید

طبق ادعای وزارت این کشور، قرار ندادن آداپتور شارژ در جعبه‌ موجب می‌شود اپل محصولی ناقص را در اختیار کاربرانش قرار دهد. همچنین این دولت بر این باور است که جعبه‌ی آیفون وسیله‌ی جانبی اساسی در خود ندارد و این کار را عملی ناپسند و تبعیض‌آمیز علیه مشتریان تلقی کرده است.

 

آیفون برزیل

 

اکتبر سال ۲۰۲۱ نیز این دولت از شرکت‌های سامسونگ و اپل خواسته که در مورد حذف شارژر از جعبه‌ی گوشی‌هایشان دلیل منطقی و واضحی ارائه دهند. اپل در واکنش به این موضوع اعلام کرده که حذف آداپتور شارژ از جعبه‌ی آیفون با هدف کاهش کربن انجام شده است. با این وجود، وزارت دادگستری این کشور ادعای اپل را قبول ندارند. برزیل می‌گوید هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد فروش آیفون بدون شارژر، به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.

سامسونگ اما با معرفی گوشی‌های تاشوی جدیدش یعنی گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴ از دستورات دولت برزیل پیروی کرده و در جعبه‌ی این گوشی‌های هوشمند شارژر را قرار داده است. از طرفی دیگر اکنون که در آستانه‌ی معرفی سری آیفون ۱۴ اپل هستیم، این شرکت به احتمال زیاد هیچ شارژری را درون جعبه‌ی محصولاتش قرار نخواهد داد.

اکتبر سال ۲۰۲۰ زمانی که اپل سری آیفون ۱۲ را معرفی کرد، توضیح داد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ روند اضافه کردن کربن به کره زمین را کمتر کند. به گفته این شرکت، با توجه به اینکه مشتریان چندین شارژر در خانه خود دارند، برای محیط زیست سودمندتر خواهد بود که گوشی‌های جدیدش را بدون قرار دادن شارژر در جعبه در اختیار کاربران قرار دهد. گفته می‌شود که اکثر دولت‌ها از اپل به دلیل قرار ندادن شارژر در جعبه‌ی گوشی‌ها شکایت کرد‌ه‌اند و در برخی موارد نیز، این شرکت مجبور شده شارژر را در جعبه‌ی آیفون‌ها قرار دهد.

بیشتر بخوانید: با تمام ویژگی‌های فاش شده از سری آیفون ۱۴ آشنا شوید

در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت تا معرفی نسل جدید گوشی‌های پرچم‌دار آیفون ۱۴ زمان باقی مانده، اپل قطعاً گوشی‌های نسل جدید خود را نیز بدون شارژر عرضه می‌کند. این طور که به نظر می‌رسد سری جدید آیفون ۱۴ اپل متشکل از گوشی‌های هوشمند آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ مکس/ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس خواهد بود.

 

آیفون برزیل

 

انتظار می‌رود آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو دارای صفحه‌نمایش‌هایی با اندازه مشابه ۶.۱ اینچ باشند و مدل‌های بزرگ‌تر آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو مکس از نمایشگر ۶.۷ اینچی بهره ببرند. دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در مدل‌های پرو جایگزین دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی خواهد شد و همچنین سنسور دوربین این گوشی‌ها بیش از ۵۷ درصد بزرگ‌تر از سنسور قبلی خواهد بود.

در مورد قیمت این گوشی‌ها نیز آن طور که به نظر می‌رسد اپل تصمیم دارد گوشی آیفون ۱۴ را با همان قیمت نسل قبلی یعنی ۷۹۹ دلار در اختیار کاربران قرار دهد و قیمت آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس نیز به ترتیب ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلار پیش‌بینی می‌شوند.