اپل با شبیه‌ساز جدید خود امکان اجرای بازی‌های ویندوزی را روی مک ممکن می‌کند

 

وقتی که بحث از گیمینگ می‌شود، کمتر کسی به سیستم عامل مک (Mac) اشاره می‌کند. دستگاه‌های اپل دارای سخت افزار قدرتمندی هستند ولی هیچ وقت به عنوان یک پلتفرم مناسب برای گیمینگ به حساب نمی‌آیند. با معرفی پردازنده‌های خود اپل به نام‌های M1، M2 و مشتقات آن‌ها، این شرکت به فکر نوآوری افتاد. این پردازنده‌ها در عین قدرتمند بودن بسیار بهینه هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا برای گیمینگ روی لپتاپ بسیار مناسب باشند. با این حال نسخه‌های دسکتاپ نیز قدرت بسیار زیادی داشته که آن‌ها را برای بازی‌های سنگین هم مناسب می‌کند.

در ادامه این مقاله با سپهر دیجیتال همراه باشید.

حال اگر شما از کاربران دستگاه‌های اپل هستید و آرزو دارید که بتوانید عناوین ویندوز را روی سیستم مک خود تجربه کنید، به زودی این موضوع به حقیقت خواهد پیوست. اپل اخیراً رویداد WWDC خود را برگزار کرد و در آن خبرهای جالبی برای سازندگان بازی داشت. این شرکت یک سیستم شبه پروتون (Proton Like) ساخته که با استفاده از آن به راحتی می‌توان عناوین بازی را به سیستم مک منتقل کرد. در اصل این سیستم به سازندگان اجازه خواهد داد که سیستم DirectX 12 را روی سیستم عامل مک اجرا کنند.

این سیستم جدید مشابه به چیزی است که ما با ولو (Valve) و استیم دک شاهد آن هستیم. کدهای منبع این سیستم جدید از Cross Over بوده که خود این سیستم نیز بر اساس کدهای Wine است. ابزار جدید اپل به سازندگان اجازه می‌دهد که بدون نیاز به کار زیاد عناوین خود را روی ویندوز عرضه کرده و ببینند که چگونه روی سیستم عامل مک عمل می‌کند. پس از آن شرکت می‌تواند یک نسخه سازگار با این سیستم عامل را نیز عرضه کند.

مطالب بیشتر: ۸ ویژگی iOS 17 که اپل از اندروید کپی‌برداری کرده است

 

ابزار گیمینگ اپل

شرکت‌های بازی‌سازی دیگر نمی‌توانند به اپل اهمیت ندهند


به طور کلی پلتفرم مک نادیده گرفته می‌شود. همانطور که گفتیم به دلیل قوانین دشوار اپل و محدودیت شرکت‌ها در ساخت بازی برای این پلتفرم، اکثراً شرکت‌ها از این سیستم پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال چندی پیش بازی رزیدنت اویل ۸ (Resident Evil 8) و آسمان هیچ کس (No Man’s Sky) برای این سیستم عامل عرضه شدند و عملکرد نسبتاً خوبی هم داشتند.

مسئول گرافیک در اپل به نام آیشواریا سرینواسان (Aiswariya Sreenivassan) در این مورد گفت:

با استفاده از ابزار انتقال بازی (Game Porting Toolkit) شما می‌توانید بازی خود را روی سیستم عامل مک امتحان کنید. سپس متوجه پتانسیل و شرایط آن شده و بعد تصمیم بگیرید که می‌خواهید بازی را برای این سیستم عامل بهینه کنید یا نه.

ابزار انتقال بازی حتی از سیستم DirectX 12 نیز پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل در مراسم معرفی آن از بازی The Medium به عنوان مثال استفاده شد. این سیستم دقیقاً مشابه Wine و Proton است. به این شکل که یک لایه نرم افزاری برای تجربه کدهای ویندوز روی مک ایجاد می‌کند. تقریباً مشابه چیزی که در سیستم عامل لینوکس هم وجود دارد.

نتیجه‌ی این کار این است که بازی‌های ویندوز بدون نیاز به بهینه سازی یا تغییر خاصی روی سیستم عامل مک اجرا می‌شوند. اپل در این باره گفته که این سیستم برای ارزیابی یک بازی قبل از انتقال کامل به سیستم مک است. نکته اینجاست که کاربران مک قطعاً این سیستم را نصب کرده و از آن برای تجربه بازی‌ها استفاده خواهند کرد. به همین دلیل این سیستم محدود به شرکت‌های سازنده بازی نخواهد بود.

 

سیستم گیمینگ جدید اپل 

سیستم‌های جدید اپل قدرت سخت افزاری بسیار زیادی داشته و توانایی اجرای عناوین مختلف بازی را به راحتی دارند.

 

مشکلات ابزار انتقال بازی


مشکل اصلی اینجاست که عناوین ویندوزی چجوری در این سیستم اجرا می‌شوند. به دلیل اینکه اکثر این عناوین برای این سیستم بهینه نشده‌اند و امکان دارد که مشکلات عملکردی زیادی داشته باشند تا شرکت سازنده نسخه رسمی مک را عرضه کند. نکته جالب اینجاست که برخی کاربران توانسته‌اند، سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) را روی پردازنده M1 Pro، دیابلو ۴ (Diablo 4) را روی M1 Max و هاگوارتز لگاسی (Hogwarts Legacy) را روی M2 Max اجرا کنند. نتایج اولیه نیز پتانسیل خوب این سیستم را نشان می‌دهد. با این حال این عناوین از لحاظ عملکردی محدود شده‌اند.

شرکت CodeWeavers اوایل امسال از پشتیبانی DirectX 12 در سیستم Cross Over Mac رونمایی کرد. همانطور که گفتیم اپل نیز از همین کدهای Cross Over برای ابزار خود استفاده کرده است. با این حال CodeWeavers در ابتدا گفت که این ابزار قرار نیست جادویی عمل کند و کاربران مشکلاتی را تجربه خواهند کرد. شرکت CodeWeavers تأکید دارد که باید برای هر بازی بهینه سازی انجام شود و یک بهینه سازی کلی جوابگوی تمامی عناوین DirectX 12 نیست.

 

سخت افزار اپل توانایی زیادی دارد


اگر شما به کنفرانس‌های اخیر اپل توجه کنید، متوجه خواهید شد که این شرکت تمرکز زیادی روی قدرت گرافیکی پردازنده‌های جدید خود گذاشته است. حتی اخیراً پردازنده M2 Ultra معرفی شد که دارای یک پردازنده گرافیکی ۷۶ هسته‌ای است. این پردازنده حدود ۳۰ درصد از نسخه قبلی قوی‌تر بوده و پتانسیل زیادی دارد. نکته اینجاست که هیچ کسی نتوانسته این پتانسیل متوجه شود. به دلیل اینکه عناوین کمی برای سیستم عامل مک وجود دارد.

 

سیستم جدید اپل برای گیمینگ 

پردازنده M2 Ultra قدرتمندترین پردازنده ساخته شده توسط اپل است که توانایی گرافیکی بالایی هم دارد.

بحث اصلی اینجاست که انتقال یک بازی به سیستم عامل مک کار دشواری است. به دلیل اینکه شرکت سازنده باید تمامی کدها را دوباره از نو نوشته یا اینکه از یک موتور انیمیشن سازی چند پلتفرمه استفاده کند. با این حال بازهم سیستم عامل مک نیاز به بررسی دارد و یک بازی باید از همه نظر برای این سیستم بررسی شود.

مطالب بیشتر: چگونه مک را در کنار ویندوز نصب کنیم؟

این ابزار جدید در حقیقت به سازندگان اجازه خواهد داد تا ببینند بازی خود نیاز به چه مقدار بهینه سازی برای اجرا روی سیستم عامل مک دارد. همینطور اینکه یک Metal Shader Converter نیز در آن وجود داشته تا Shader موجود در بازی را به Metal تبدیل کند. هر دو ابزار برای سازندگان بسیار مفید بوده و کار آن‌ها را به مقدار زیادی کم خواهد کرد.

اپل در تلاش است تا یک ورود قدرتمند به دنیای گیمینگ داشته باشد. دستگاه‌های این شرکت طرفداران زیادی داشته و کاربران مک نیز رو به افزایش است. نکته اصلی بحث تعادل قدرت و بهینه بودن این دستگاه‌ها است که آن‌ها را به شدت محبوب کرده است. حال این شرکت قصد دارد تا وارد دنیای گیمینگ شده و از پتانسیل خود در این زمینه استفاده کند.

به همین دلیل است که در رویداد اخیر اپل ما شاهد حضور هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) بودیم که بازی دث استرندینگ (Death Stranding) را برای سیستم عامل مک معرفی کرد. اگر این ابزار جدید اپل عملکرد خوبی داشته باشد، کاربران می‌توانند به راحتی عناوین سنگین را روی سیستم عامل مک خود اجرا کنند و لپتاپ باریک اپل خود را به یک لپتاپ گیمینگ تبدیل کنند.

 

مطالب بیشتر در سایت سپهردیجیتال