آیا شارژ سریع به باتری گوشی آسیب می‌زند؟

با سپهر دیجیتال همراه باشید

باتری گوشی و بحث شارژ کردن آن همیشه یکی از دغدغه‌های مهم کاربران گوشی‌های موبایل بوده است. با پیشرفت تکنولوژی، تغییر لایف استایل مردم و علاقه‌ی آن‌ها به سریع‌تر انجام شدن کارها شاهد پیشرفت‌هایی در تکنولوژی باتری گوشی‌ها و شارژ سریع گوشی ها هستیم. این روز‌ها اکثر افراد با واژه‌ی شارژ سریع یا فست‌ شارژ آشنا هستند، در این مقاله سعی داریم نکاتی را در مورد این تکنولوژی به شما معرفی کنیم و به معایب و مزایای آن بپردازیم.

شارژ سریع چیست؟


تکنولوژی Fast Charging شارژ سریع همانطور که از نامش پیداست، برای سریع‌تر کردن عمل شارژ باتری گوشی موبایل ساخته شده است. اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم، تکنولوژی شارژ سریع با ارسال ولتاژ و توان بیشتر باتری گوشی را در زمان کمتری شارژ می‌کند. امروزه این تکنولوژی دربرندهای مختلف گوشی مثل سامسونگ، آیفون، شیائومی و… استفاده می‌شود و حتی برخی از برندها جهش‌هایی را در این زمینه دارند که از آن جمله می توان به شرکت اپو اشاره کرد که در حال حاضر سریع‌ترین نسخه فست شارژ را به کاربران خود ارائه داده است.

واضح است که با افزایش امکانات و قابلیت‌های گوشی‌ها، ظرفیت باتری آن‌ها نیز افزایش یافته تا پاسخگوی نیاز کاربران باشد؛ اما از طرفی هم، همین افزایش ظرفیت باتری باعث طولانی‌تر شدن زمان شارژ آن‌ها می‌شود. فست شارژ یا شارژ سریع، تکنولوژی است که برای حل این مشکل ابداع شده است. در این فناوری باتری گوشی‌هایی که قابلیت شارژ سریع دارند در مدت زمان کمتری شارژ می‌شوند. مثلاً می‌توان در نیم ساعت ۶۰ یا ۵۰ درصد باتری را پر کرد.

آیا شارژ سریع گوشی به باتری گوشی آسیب می‌زند؟

و یا اینکه ایا شارژ سریع برای باتری مضر است؟


در پاسخ به این سوال که آیا شارژ سریع گوشی روی عمر باتری اثر می‌گذارد؟ می‌بایست گفت که در مورد باتری‌های لیتیوم یونی این فضیه ممکن است در طولانی مدت روی عملکرد این نوع باتری‌ها تأثیر گذارد.

عده زیادی از شما ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا فست شارژ ضرر دارد یا خیر در ادامه به این سوال شما پاسخ خواهیم داد پس با سپهر دیجیتال همراه باشید.

همان طور که می‌دانید باتری‌های موبایل تاکنون در دو نوع بکار می‌روند لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری، باتری‌های لیتیومی یونی ممکن است به مرور زمان با شارژ سریع قابلیت اولیه خود را از دست بدهند، گرچه این روزها شرکت های سازنده سعی می‌کنند که بیشتر از باتری‌های لیتیوم پلیمری استفاده کنند.

دومین موردی که در رابطه با معایب شارژ سریع مطرح است گرم شدن پیش از حد گوشی است از آنجایی که در یک بازه زمانی مقدار جریان الکتریسته بیشتری وارد گوشی می‌شود ممکن است گرمای بیشتری نیز تولید کند. دمای بیش از حد گوشی نیز ممکن است آسیب سخت‌افزاری به گوشی را در پی داشته باشد. باز هم گفته می شود که زمانی که دمای محیط متعادل باشد مشکل خاصی به وجود نمی‌آید؛ اما اگر برای مثال همزمان بخواهید گوشی خود را به شارژ بزنید و بازی کنید اینجاست که کمی باید تعامل کنید.


نکته: همچنین در نظر داشته باشید که شارژ سریع وابسته به سخت افزارست و باید سازگاری کامل با سخت افزار دستگاه مورد نظر را داشته باشد به همین دلیل می‌بایست این نکته را مد نظر داشته باشید که یک شارژر سریع از یک برند یک گوشی از برند دیگری را سریع شارژ نخواهد کرد در واقع کارایی برای یک برند دیگر نخواهد داشت. پس نباید انتظار داشته باشید که یک گوشی آیفون را با سرشارژ گوشی سامسونگ شارژ کنید.


این موارد از جمله معایب فست شارژ بود که به آن اشاره شد با این تفاسیر اگر قصد دارید که دیگر از شارژ سریع استفاده نکنید هم در برخی از مدل‌ها راه‌حل‌هایی ارائه شده که به سادگی می‌توانید این قابلیت را در مواقعی که به آن نیاز ندارید غیرفعال کنید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.
برای این کار می‌توانید مسیر Setting> Device Maintainance> Battery را دنبال کنید و یا در برند‌های دیگر عبارت Quick Charge را سرچ کنید و این قابلیت را غیر‌فعال کنید.

شارژ سریع

شارژ سریع گوشی به خودی خود تآثیری بر عمر باتری ندارد؛ اما گرمای ناشی از سرعت بالای شارژ بر عمر باتری تاثیرگذار است. وقتی باتری گرمای زیادی را متحمل شود به مرور زمان آسیب می‌بیند. حتی ممکن است باتری به دلیل به جوش آمدن الکترولیت‌ها متورم و یا حتی منفجر شود، اما به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته این خطرات کنترل شده و جای نگرانی نیست، عملکرد مانیتورینگ دما که توسط برد کنترلر انجام می‌شود، برای محافظت از باتری ارائه شده و اجازه نمی‌دهد که باتری در مواقع بحرانی بیش از حد گرم شود.

مکانیسمی که برای محافظت از باتری در برابر دمای بالا طراحی شده است ۲ مرحله دارد. مرحله اول اصطلاحاً انفجار ولتاژ نام دارد، این مرحله در زمانی که باتری گوشی خالی و یا نزدیک به خالی شدن است رخ می‌دهد و شارژ گوشی طی ۱۰، ۱۵ و یا ۳۰ دقیقه ۵۰ الی ۷۰ درصد شارژ می‌شود. در این مرحله باتری به سرعت مقدار قابل‌توجهی شارژ می‌شود و هیچ اثر منفی متوجه باتری گوشی در دراز مدت نمی‌شود.

برای مثال، با شارژر ۴۵ واتی سامسونگ در ۳۰ دقیقه می‌توانید باتری گوشی خود را از ۰ به ۷۰ درصد برسانید. از جمله گوشی‌هایی که از این نسخه فست شارژ استفاده کرده می‌توان به گلکسی اس ۲۰ اولترا  اشاره کرد. در مرحله دوم سازندگان گوشی برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری سرعت شارژ را کاهش داده‌اند و روند شارژ را مدیریت کرده‌اند. بنابراین اگر سیستم شارژ به خوبی مدیریت شود جای نگرانی نیست؛ شارژ سریع آسیبی به باتری وارد نمی‌کند.

چگونه بفهمیم گوشی فست شارژ است؟


با اینکه استفاده از شارژ سریع تقریباً در همه‌ی برندها رواج پیدا کرده و قطعاً در مشخصات گوشی به آن اشاره شده است، با این حال ممکن است بعضی افراد اطلاع نداشته باشند که آیا گوشی موبایلشان از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند یا خیر. برای پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم گوشی فست شارژ است کافیست شارژر موبایل خود را چک کنید. روی بدنه شارژ سریع سامسونگ، هواوی و تقریباً تمام برند‌ها، علامت فست شارژ حک شده است (مشابه عکس زیر). نوشته‌ی Adaptive Fast Charging روی بدنه شارژرها نشان دهنده پشتیبانی دستگاه از تکنولوژی فست شارژ است. البته اگر گزینه خاموش و روشن کردن فست شارژ را در گوشی‌تان پیدا کردید یعنی گوشی شما از این تکنولوژی پشتیبانی می کند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از گوشی‌ها از یک نسخه مشخص شارژ سریع پشتیبانی می کنند؛ اما ممکن است شرکت سازنده از آدابتور ضعیف‌تری در جعبه استفاده کند؛ اما ممکن است گوشی شما از شارژ سریع قوی‌تری هم پشتیبانی کند.

شارژ سریع

توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از شارژرهای تقلبی و فیک استفاده نکنید.

چگونه شارژ سریع گوشی را فعال کنیم؟


فعال کردن قابلیت شارژ سریع گوشی بسیارساده است. کافیست وارد تنظیمات گوشی موبایل خود شوید و گزینه Battery را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات باتری گوشی شوید. سپس گزینه Fast Cable Charging را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه، مدت زمان شارژ شدن گوشی به زیر ۱ ساعت می‌رسد. برای غیرفعال کردن آن نیز همین راه را طی کنید.

گوشی شما از چه نسخه‌ای از فست شاژر پشتیبانی می‌کند و عملکرد آن به چه صورت است؟ تجربیات خود را در رابطه با شارژ سریع با دوستان خود در سپهر دیجیتال به اشتراک بگذارید.