همه چیز درباره استارلینک


 

حتما نام ایلان ماسک و شرکت او، اسپیس ایکس به گوشتان خورده!چراکه وقتی صحبت از نوآوری ها وفناوری های جدید میشود نام ایلان ماسک،SpaceX  و تسلا در صدر قرار میگیرد.

 

برخلاف پروژه های لوکس قبلی، “ماسک” این بار قصد دارد با فرستادن هزاران ماهواره‌ی استارلینک به مدارهای پایینی زمین، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت که ارتباط بسیار نزدیکی با نیاز اولیه مردم دارد را در همه‌جای جهان فراهم کند.

“استارلینک” با مجموعه‌ای متشکل از بیش از ۳۰ هزار ماهواره در مدار نزدیک زمین(LEO)، اتصال پرسرعت و کم تأخیر به اینترنت را تقریباً به هر کسی در هر کجای جهان وعده می‌دهد. با این حال این شرکت برای فعالیت در هر کشور باید به دنبال تأییدیه‌های نظارتی در آن کشور باشد.

طبق آماری منتشر شده،4  میلیارد نفر مشترک فعلی اینترنت دسترسی به اینترنت پرسرعت، ارزان و باکیفیت ندارند. برای همین است که اخبار از راه رسیدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بسیاری از کاربران را امیدوار کرده است. در این مطلب قرار است با اینترنت ماهواره‌ای و مخصوصا پروژه‌ی استارلینک اسپیس ایکس بیشتر آشنا شویم. 

با سپهر دیجیتال همراه باشید.

 

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  • اینترنت ماهواره‌ ای چیست
  • اینترنت ماهواره ای استارلینک
  • زمان عرضه استارلینک
  • سرعت اینترنت استارلینک
  • قیمت اینترنت استارلینک
  • استارلینک برای چه کسانی خواهد بود؟
  • استارلینک در ایران

اینترنت ماهواره‌ ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ی جدیدی نیست و همین حالا نیز شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای درحال‌حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند. جالب است بدانید هر دو این شرکت‌ها برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه دادند و هیوزنت ۱٫۳ میلیون نفر مشترک در آمریکا دارد.

اما چرا این بار داستان فرق می‌کند و همه‌ی دنیا با اشتیاق فراوان اخبار پروژه‌ی استارلینک را دنبال می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر عرضه‌ی اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس هستند؟

جواب پرسش بالا در تفاوت سیستم منظومه‌ی ماهواره‌ای استارلینک با دیگر منظومه‌های ماهواره‌ای اینترنتی نهفته است:

  • استارلینک قرار است جهانی باشد و ازلحاظ تئوری قابلیت سرویس‌دهی آن مختص منطقه‌ی جغرافیایی خاصی نخواهد بود.
  • استارلینک با توجه به تعداد بیشتر ماهواره، پهنای باند بسیار بیشتری خواهد داشت و درنتیجه به کاربران بسیار بیشتری سرویس خواهد داد.
  • ازهمه مهم‌تر، استارلینک سرعت بسیار بیشتر و تأخیر یا Latency بسیار کم‌تری نسبت به دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد.

توضیحاتی بیشتر درمورد اینترنت استارلینک

استارلینک، یک سرویس اینترنتی ماهواره ایست که از ماهواره های در حال گردش به دور زمین، برای ارسال سیگنال به مناطق مختلف استفاده می نماید.ابتدا، شرکت فراهم کننده خدمات اینترنتیISP) از طریق دیش ثابت زمینی، سیگنال اینترنت را از ماهواره خارج از جو زمین دریافت کرده و سپس سیگنال را به یک مکان مرکزی به نام “مرکز عملیاتی شبکه” انتقال می دهد. در نهایت، شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی، سیگنال اینترنت را از طریق امواج، برای مشتریان حاضر در حوزه آنتن دهی ارسال می نماید. در مورد دریافت سیگنال اینترنت از شرکت ماهواره ای استارلینک، مشتریان، قادر به دریافت سیگنال اینترنت از طریق دیش های ماهواره ای خواهند بود.
SpaceX در حال حاضر بیش از 1000 ماهواره را به فضا پرتاب کرده است. بر اساس اطلاعیه استارلینک، این ماهواره ها نسبت به ماهواره های شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ماهواره ای دیگر، به زمین نزدیک ترند که همین نکته موجب کاهش تاخیر در دریافت امواج می گردد و از این جهت، استارلینک، رقبای تجاری خود را از گردونه رقابت خارج می نماید. فاصله ماهواره های شرکت های دیگر، معمولا تا 35000 کیلومتر از جو زمین است؛ در حالیکه ماهواره های استارلینک در فواصل 300 الی 500 متری جو زمین قرار دارند. با توجه به تاخیر غیر قابل چشم پوشی نسل قبلی اینترنت ماهواره ای که تا 600 میلی ثانیه نیز می رسید، تاخیر اینترنت استارلینک به 30 الی 90 میلی ثانیه می رسد و در آینده ای نه چندان دور، به تاخیر 8 میلی ثانیه نیز خواهد رسید؛ از این حیث، می توان اذعان کرد که نسل جدید اینترنت ماهواره ای، برای کارهایی از جمله ارتباطات صوتی، تصویری و بازی نیز مناسب خواهد بود.

استارلینک چه زمانی عرضه خواهد شد ؟

این سرویس هم اکنون همچنان در حالت بتا است و تنها ۱۰۰ هزار پایانه، گیرنده ماهواره و روتر مورد نیاز برای دسترسی به این سرویس به کاربران فروخته شده است.

در حالی که توییت‌های “ماسک” معمولاً حاوی تأیید تصمیماتی است که در شرکت‌های او گرفته می‌شود و ارائه “سیستم کاملا خودران”(FSD) در خودروهای تسلا نیز توسط یک توییت مطرح شد، به نظر می‌رسد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز طبق این وعده به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که “ماسک” وعده داده بود این اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ دهد. البته “ماسک” بیشتر به اعلام مهلت‌های بسیار بلندپروازانه و عدم تحقق به موقع آنها مشهور است. اکنون نیز شرکت “اسپیس ایکس” هنوز نیاز به ارسال هزاران ماهواره برای پوشش کامل وعده داده شده‌ی “ماسک” دارد.

 

استارلینک، اینترنت را با چه سرعتی عرضه می نماید؟

بر اساس اطلاعیه وبسایت استارلینک، مشتریان بتا، در مکان های تحت پوشش، قادر به دریافت خدمات اینترنتی با سرعت 50 الی 150 مگابیت در ثانیه هستند. البته، با تکمیل پروژه استارلینک، شاهد ارائه خدمات اینترنتی با سرعت های بالاتر نیز خواهیم بود. براساس گفته ایلان ماسک، تا پایان سال 2021، انتظار می رود که سرعت ارائه خدمات اینترنتی استارلینک به 300 مگابیت در ثانیه نیز برسد.
همچنین، در حال حاضر، استفاده از خدمات اینترنتی استارلینک، بدون سقف حجم اینترنت مصرفی در نظر گرفته می شود.

هدف اصلی پروژه استارلینک، فراهم آوردن دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت، در مکان هایی مانند مناطق روستایی است که دسترسی به اینترنت وجود ندارد. جالب است بدانید که کمیته فدرال ارتباطات، در اواخر سال 2020، با اعطای جایزه ای با ارزش بیش از 885 میلیون دلار به SpaceX، به این مجموعه کمک کرد تا برای تحقق هدف دسترسی به اینترنت پرسرعت در هر مکان، سرعت بخشد.
البته SpaceX تنها یکی از شرکت هایی است که افتخار کسب این اعتبار مالی را داشت که پس از آن، کمیته فدرال ارتباطات، 643000 منطقه در 35 ایالت را مشخص کرد تا دسترسی به اینترنت ماهواره ای، در آن نقاط فراهم شود.

قیمت استارلینک


سرویس اینترنت بتای استارلینک، هزینه ای برابر با 99 دلار در ماه دارد. همچنین، برای تهیه تجهیزات دریافت اینترنت از این طریق، بایستی 499 دلار هزینه نمایید. تجهیزات دریافت اینترنت استارلینک، شامل سخت افزارهای ضروری مانند دیش ماهواره ای کوچک، روتر، منبع تغذیه و سه پایه است. البته قیمت گفته شده، برای مشتریان بتاست و هزینه تهیه این تجهیزات می تواند با تکمیل طرح، افزایش یابد.
آیا می توان برای دریافت خدمات اینترنتی استارلینک، پیش ثبت نام کرد؟ استارلینک در حال حاضر، در فاز بتا به سر می برد و این بدان معنی است که تمام افراد، بلافاصله قادر به دریافت سرویس نیستند. سرویس اینترنت استارلینک، در حال حاضر تنها برای تعداد خاصی از کاربران، در مناطق تحت پوشش، قابل استفاده است و مشتریانی که زودتر ثبت نام کرده باشند، در الویت ارائه خدمات، قرار خواهند گرفت.

استارلینک برای چه کسانی خواهد بود؟

کاربران علاقه مند به استفاده از خدمات اینترنتی استارلینک، می توانند با مراجعه به وبسایت این شرکت، آدرس خود را جستجو کرده تا متوجه شوند که آیا این سرویس در منطقه مورد نظر آنها، ارائه شده یا خیر. در صورتی که منطقه مورد نظر کاربران، هنوز تحت پوشش ماهواره استارلینک قرار نداشته باشد، کاربران می توانند با پیش ثبت نام برای این سرویس، منتظر پیشرفت دسترسی به خدمات اینترنتی در منطقه مذکور بمانند. البته، مشتریان، بایستی مبلغ 99 دلار را به صورت پیش پرداخت، بپردازند تا مکان خود را برای رزرو در لیست انتظار ثبت نمایند و پس از آماده به ارسال شدن تجهیزات، بقیه مبلغ را خواهند پرداخت. بر اساس اطلاعیه استارلینک، در حال حاضر 10000 مشتری، به خدمات استارلینک دسترسی دارند و این شرکت قصد دارد در سال 2021، خدمات خود را به میزان زیادی گسترش دهد.

با این حال مشاهده میشود که در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تنها در ۱۷ کشور در قاره اروپا و قاره آمریکا در حالت نسخه بتای عمومی در دسترس قرار گرفته است. طبق اعلام وبسایت “استارلینک” در این مرحله، خدمات فقط برای تعداد محدودی از افراد در دسترس است.

 

استارلینک در ایران


به گزارش ایسنا، یک کارشناس حوزه فناوری با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت در اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس امکان‌پذیر نیست، گفت: اینترنت استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود.

امید رهبر در گفت و گو با ایسنا، درباره پروژه استارلینک که در ایران به عنوان اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود، گفت: استارلینک، پروژه اینترنت فضایی «ایلان ماسک» بنیان گذار شرکت «اسپیس ایکس» است. خدمات استارلینک ابتدا در سال گذشته در آمریکای شمالی ارائه شد و به افراد این امکان را داد تا از شبکه پرسرعتی که از صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس ایکس ارسال می‌شد استفاده کنند. بیش از ۱۰۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و طرحی در دست است که طی چند سال آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز به آنها اضافه شود

این کارشناس حوزه فناری در پاسخ به اینکه آیا امکان اختلال در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به وسیله پارازیت وجود دارد یا خیر هم گفت:  شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده قطر هر دیش که در پک خریداری شده موجود است، ۷۰ سانتی متر است. دیش را در هر جا که قرار دهید از غرب به شرق به ازای هر ۱۰ سانتیمتر یک سیگنال ماهواره اسپیس ایکس دریافت می‌کند. با این حساب تا امروز هر دیش در هر جایی که قرار بگیرد از سه ماهواره سیگنال دریافت خواهد کرد. دیش‌ها دارای سیستمی هستند که  به صورت کاملا ًهوشمند چرخیده و قویترین سیگنال از بین سه سیگنال را تشخیص داده و روی بهترین و قویترین آنها متمرکز می‌شوند. اوج تکنولوژی اینجاست که با جابجا کردن محل دیش، مثلاً ۷۰ سانتیمتر، کاربر  سیگنال را از سه ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. قرار است تا دو سال دیگر سه سیگنال تبدیل به ۱۰ سیگنال شود. بنابراین جلوگیری رسیدن سیگنال به دیش کاری بسیار دشوار است.

وی اضافه کرد: همچنین کسانی که به دنبال مقابله با اینترنت ماهواره‌ای هستند  به اندازه کافی با استار لینک آشنا نیستند چون  شبکه جی پی اس موقعیت یابی در دنیا دارای ۶۰ ماهواره است. در آینده جی پی اس روی ماهواره‌های استار لینک می‌رود. این اتفاق ابعاد عجیب و غریبی دارد و مقابله با آن با طرح‌های خنده‌دار ممکن نیست و این اینترنت خواه یا ناخواهدر ایران فراگیر خواهد شد.