بررسی مشخصات گوشی Poco X5 Pro شیائومی

 

نسل جدید سری X گوشی های پرطرفدار پوکو با دو گوشی Poco X5 و X5 Pro معرفی شدن و مثل سال قبل گوشی X5 Pro شباهت بسیار زیادی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی به گوشی های Redmi سری نوت هم رده خودش داره. Poco X5 Pro با استفاده از یه پردازنده قدیمی اما ثابت شده و قیمت حدودی 340 دلاری در بازار جهانی میخواد مجدد یه گوشی میان رده با عملکرد خوب و قیمت اقتصادی رو عرضه کنه. در عین ناباوری تو بازه کوتاهی بعد از عرضه جهانی، پوکو ایکس 5 پرو به صورت رسمی وارد بازار ایران هم شده که خبر خوبی برای گیمرهاییه که دنبال خرید یه گوشی میان رده هستند. البته با قیمت های جدید ذهنیت خودتون رو برای قیمت گوشی میان رده باید تغییر بدید! با بررسی مشخصات گوشی Poco X5 Pro شیائومی همراه سپهر دیجیتال باشید.

بررسی طراحی Poco X5 Pro شیائومی


گوشی پوکو X5 Pro با یه طراحی بسیار شبیه و نزدیک به گوشی Redmi note 12 Pro شیائومی ساخته شده و فقط یه سری تفاوت های کوچیک بین این دو گوشی وجود داره. برعکس نسل قبلی، قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و دیگه خبری از گلس نیست. همین موضوع باعث شده وزن گوشی کاهش پیدا کنه و به حدود 181 گرم برسه. البته جنس بدنه و کیفیت ساخت حس بد و ارزون بودن نمیده، چون از یه متریال جالب و مات (که اثر انگشت خیلی روش باقی نمیمونه) برای قسمت پشتی استفاده شده که علاوه بر ایجاد تفاوت با گوشی ردمی نوت 12 پرو، طراحی ساده ولی در عین حال جذابی داره و دیگه مثل نسل قبلی از طراحی های عجیب غریب در قسمت پشتی خبری نیست.

مطالب بیشتر: بررسی گوشی شیائومی Redmi A1 Plus: ویژگی‌ها، عملکرد و نظرات کاربران

 

بررسی طراحی Poco X5 Pro شیائومی

 

برآمدگی و چینش دوربین هم مثل ردمی Note 12 Pro از چیدمان سه دوربین اصلی و یه فلش LED به صورت دایره ای و نوشته 108MP در یه بخش مستطیلی شکل تشکیل شده که با یه حاشیه فلزی از بدنه جدا شده. به رسم هر ساله گوشی های پرو هم یه بخش مشکلی رنگ کل عرض قسمت پشتی و بخش دوربین رو در بر گرفته که سمت چپ لوگو POCO حک شده. پایین این قسمت و سمت راست هم لوگو 5G قرار داره.

فریم گوشی از پلاستیک براق و تخت ساخته شده که باعث شده گوشی بسیار شبیه به گوشی های آیفون نسل 13 به بعد بشه و با توجه به سلیقه افراد این تخت بودن یا خیلی خوب و خوش دسته و یا باعث اذیت شدن دست میشه!

 

مشخصات بدنه گوشی پوکو ایکس 5 پرو شیائومی

 

لبه راست دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته که توی رنگ زرد مخصوص پوکو، دکمه پاور به رنگ بدنه ساخته شده که در کنار فریم مشکی رنگ جلوه خوبی به گوشی میده. حسگر اثر انگشت هم با این دکمه یکی شده و دقت و سرعت خوبی در باز کردن گوشی داره. بالای گوشی اسپیکر، جک 3.5 میلیمتری صدا، میکروفون و فرستنده مادون قرمز و پایین گوشی اسپیکر دوم، پورت تایپ سی، میکروفون و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. سمت چپ هم برهوته و هیچ المانی وجود نداره.

صفحه نمایش طراحی خوب و ساده ای داره و حاشیه های کم باعث میشه تجربه بهتری موقع تماشای محتوای ویدیو داشته باشید. دوربین سلفی توی یه پانچ هول وسط صفحه قرار گرفته. برای محافظت از صفحه نمایش از گوریلا گلس 5 برای این گوشی استفاده شده. گواهی IP53 هم خیالتون رو تا حدودی بابت عدم نفوذ ذرات گرد و غبار و مایعات راحت میکنه.

شیائومی هم مثل سامسونگ به استفاده از پلاستیک و یه طراحی ساده در گوشی های میان رده خودش روی آورده، ولی هنوز کیفیت ساخت خوبه و خیلی اذیت کننده نیست. طراحی خوب و زیبا Poco X5 Pro باعث میشه استفاده از گوشی راحت و بدون دردسر باشه و در مقایسه با رقبا جز گوشی های خوش ساخت بازه قیمتی خودش به حساب بیاد.

مشخصات صفحه نمایش پوکو ایکس 5 پرو


صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1080 جزئیات و کیفیت بسیار خوبی داره و استفاده از پنل 10Bit هم باعث شده شفافیت، کنتراست و دقت رنگ ها بسیار خوب و گسترده باشه و بتونه بیش از 1 میلیارد رنگ رو به نمایش بذاره. رفرش ریت 120 هرتزی تجربه روون و سریعی رو به شما میده و استفاده از نرخ به روز رسانی خودکار که با توجه به استفاده شما نرخ رو بین 120 و 60 تغییر میده، باعث میشه مصرف باتری هم بهینه تر باشه. اگه اهل تماشای محتوای ویدیویی با کیفیت باشید، پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10 هم باعث میشه تجربه خوبی داشته باشید.

 

مشخصات صفحه نمایش پوکو ایکس 5 پرو

 

روشنایی صفحه نمایش پوکو x5 pro با اینکه روی کاغذ بیشینه کمتری نسبت به Poco X4 Pro داره، اما به خوبی در محیط های خیلی روشن و کم نور روشنایی رو تنظیم میکنه تا بتونید استفاده خیلی بهتر و راحت تری از گوشی داشته باشید. استفاده از تاچ سمپلینگ 240 هرتزی سرعت پاسخ دهی صفحه نمایش رو تا حدودی بهتر میکنه و در بازی ها میتونید سرعت واکنش بهتری داشته باشید. صفحه نمایش نسل قبلی عملکرد خوبی داشته و اینجا هم با یه سری بهبودهای جزئی باعث شده، تجربه استفاده از گوشی بهتر باشه و کمبود خاصی در این زمینه نسبت به گوشی های گرون قیمت تر نداشته باشه.

بررسی باتری شیائومی پوکو X5 Pro 5G


برای poco x5 pro از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده شده (مثل نسل قبلی) ولی استفاده از پردازنده بهینه تر باعث شده حدود 10 درصد شارژدهی نسبت به نسل قبل بهتر بشه و به راحتی بتونید در استفاده معمولی یک روز شارژدهی داشته باشید. البته این شارژدهی بیشتر در استفاده معمولیه و داغ شدن گوشی موقع بازی باعث شده شارژدهی موقع بازی نسبت به نسل قبل، کمتر بشه.

 

بررسی باتری شیائومی پوکو X5 Pro 5G

 

از همون آداپتور 67 واتی برای این گوشی استفاده شده که 70 درصد باتری رو در نیم ساعت شارژ میکنه و شارژ کامل هم حدود 50 دقیقه طول میکشه. قابلیت شارژ معکوس 5 واتی هم اضافه شده تا در مواقع ضروری بتونید اکسسوری های دیگه خودتون رو با گوشی شارژ کنید. در مجموع بخش باتری کاملا نیازهای شما رو برطرف میکنه و هم از لحاظ شارژدهی و هم از لحاظ سرعت شارژ راضی کننده، عمل کرده.

 

مشخصات شارژر گوشی شیائومی پوکو ایکس 5 پرو 5جی

بررسی عملکرد دوربین Poco X5 Pro


تو بخش دوربین هم از همون چینش و تعداد دوربین نسل قبل استفاده شده و سه سنسور 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو بخش دوربین رو تشکیل میدن.

مطالب بیشتر: تاریخ عرضه احتمالی و مدل پردازنده شیائومی ۱۳T پرو به بیرون درز کرد

 

مشخصات دوربین Poco X5 Pro

 

لنز اصلی در حالت پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی میگیره که کیفیت خوبی داره. رنگ ها خوب، جذاب و گرمه، دینامیک رنج مناسبه، کنتراست رنگ ها خوبه و نویز هم کمه. جزئیات عکس ها کمی از متوسط بهتره ولی پردازش عکس ها خیلی خوب انجام نمیگیره و با زوم کمی جزئیات مخصوصا در اجسام با جزئیات بیشتر بهم میریزه. زوم دو برابری هم به صورت دیجیتال انجام میگیره که مقداری جزئیات عکس ها کم میشه ولی هنوز عکس های مناسبی میگیره. عکس های پرتره با لنز اصلی گرفته میشه و جداسازی مناسب با خطای کمی داره.

 

بررسی عملکرد دوربین اصلی Poco X5 Pro

 

لنز اولترا واید خوبه و نسبت به نسل قبل زاویه دید نسبتا بزرگتری داره، کنتراست و دینامیک رنج متوسطه ولی جزئیات و رنگ ها بد نیست و قابل قبوله (نسبت به قیمت). لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و جزئیات کم و رنگ های مات و نویز زیادی در عکس ها دیده میشه.

در نور کم حالت نایت مد به صورت خودکار فعال میشه و رنگ ها و جزئیات خوب و دینامیک رنج مناسبی به عکس ها میده. با خاموش کردن نایت مد هم عکس ها تاریک تر میشن ولی پردازش رنگ ها و جزئیات واقعی تر انجام میشه.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی جزئیات خیلی خفنی در عکس های ثبت نمیکنه ولی دینامیک رنج و کنتراست رنگ ها مناسب و قابل قبوله. رنگ پوست هم خیلی جذاب و خوب در نمیاد. قابلیت فیلمبرداری با فریم 60 هم به این نسخه اضافه شده که کیفیت قابل قبولی داره.

فیلمبرداری با لنز اصلی به لطف پردازنده جدید و قوی تر تا رزولوشن 4K و 30 فریم بر ثانیه رو پشتیبانی میکنه و حالت 1080 هم تا 120 فریم رو میتونه فیلمبرداری کنه. لرزشگیر اپتیکال نداره و EIS هم عملکرد معمولی داره ولی جزئیات و کنتراست رنگ ها مناسبه ولی عملکرد بخش دوربین شما رو شگفت زده نمیکنه.

در مجموع هنوز بخش دوربین با اینکه پیشرفت های نرم افزاری خوبی داشته ولی هنوز متوسط رو به خوب به حساب میاد و گوشی های سامسونگ در این بازه قیمتی عملکرد کلی مناسب تری دارند. البته اختلاف خیلی زیاد هم نیست.

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزار پوکو ایکس 5 پرو


استفاده از تراشه قدیمی اسنپدراگون 778G 5G ممکنه کم کاری شیائومی یا حرکتی برای کاهش هزینه ها به نظر برسه، اما این قدیمی بودن و قدرت مناسب این پردازنده باعث شده که عملکرد بهینه تری در برنامه ها و بازی های سنگین تر داشته باشه و سازنده ها بهتر بازی های خودشون رو برای این تراشه بهینه کنن تا عملکرد بهتری در طولانی مدت داشته باشه. در استفاده معمولی و روزمره همه چی روون و بدون مشکل اجرا میشه و تفاوت خاصی بین این گوشی و نسخه سال قبل دیده نمیشه. بازی های سنگین و جدید رو با گرافیک متوسط میتونید با 60 فریم اجرا کنید و برای بازی های با گرافیک خیلی بالا هم باید کمی گرافیک رو کاهش بدید تا فریم ریت خوبی داشته باشید.

 

تست عملکرد پردازشی پوکو ایکس 5 پرو

 

اما یه مشکل این گوشی داغ شدن زیاد اونه که باعث میشه در بازی بلند مدت خیلی فریم ثابت نباشه و گوشی کمی لگ و باگ بزنه و قدرت مدام بالا پایین شه که میتونه کمی اذیت کننده باشه. در بازی هایی که امکان اجرای بیشتر از 60 فریم رو هم دارند، خود شیائومی فریم رو محدود کرده و به احتمال زیاد به خاطر بیشتر نشدن مشکلات گرمایشی و داغ شدن بیش از حد دست به این کار زده. نسخه وای فای و بلوتوث هم به نسخه 6 و 5.2 ارتقا پیدا کردن تا ارتباط پایدارتری موقع استفاده از گوشی داشته باشید. این گوشی هم مثل نسخه معمولی در دو نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی عرضه میشه، که با توجه به پشتیبانی نکردن از کارت حافظه جانبی بهتره سراغ نسخه با حافظه بیشتر برید.

در بخش نرم افزار و رابط کاربری یه ترکیب عجیب رو اینجا میبینم، شیائومی MIUI 14 رو با اندروید 12 در این گوشی ترکیب کرده و عرضه کرده و باعث شده که برخی پیشرفت های نسخه 14 رابط کاربری شیائومی رو اینجا داشته باشیم، مثل مصرف بهتر و بهینه تر رم و حافظه دستگاه و امکان حذف بیشتر برنامه های از پیش نصب شده، اما از امکانات شخصی سازی جدیدی که با اندروید 13 عرضه میشه خیلی خبری نیست. البته شیائومی قول 2 سال آپدیت نرم افزاری و 3 سال آپدیت امنیتی رو برای این گوشی داده اما گوشی های پوکو به سرعت و با نظم گوشی های سری ردمی آپدیت ها رو دریافت نمیکنن و در این زمینه پوکو هنوز تعادل خوبی بین سخت افزار و نرم افزار نتونسته ایجاد کنه.

بررسی اسپیکر شیائومی Poco X5 Pro


استفاده از اسپیکر استریو باعث شده بلندی صدا مناسب باشه و کیفیت صدای خروجی هم خوبه و بیس هم مناسبه اما در بلندی صدای بالا کمی نویز پیدا میکنه. جک 3.5 میلیمتری صدا هم هنوز برعکس برخی میان رده های دیگه حذف نشده و میتونید از هندزفری یا هدست های سیم دار خودتون هم به راحتی استفاده کنید.

آیا گوشی Poco X5 Pro ارزش خرید داره؟


صفحه نمایش بسیار خوب و با جزئیات، شارژدهی و سرعت شارژ بسیار خوب در کنار قدرت سخت افزاری مناسب و طراحی جذاب و ساده باعث میشن این گوشی در بازه قیمتی خودش عملکرد مناسبی داشته باشه و فقط دوربین نسبتا متوسطش جز نقاط ضعف این گوشی به حساب میاد که خیلی هم نقطه ضعف بزرگی نیست. پوکو ایکس 5 پرو نسبت به نسلی قبلی هم در تمامی زمینه ها پیشرفت خوب و قابل ملاحظه ای ایجاد شده و مشخصا گوشی بهتری به نسبت Poco x4 pro محسوب میشه اما با قیمت حدود 13 میلیونی فعلی این گوشی (اواخر بهمن 1401) این برتری رو خفیف میکنه. دو گوشی A53 سامسونگ و Redmi Note 12 Pro شیائومی در گوشی های میان رده دو رقیب سرسخت این گوشی به حساب میان که تو همین حدود قیمتی تو لیست قیمت گوشی بازار حضور دارن و تو بعضی بخش ها مثل دوربین عملکرد بهتری دارن اما پوکو ایکس 5 پرو هم رقیبی نیست که به سادگی کنار بکشه و حرف های زیادی برای گفتن تو رقابت شدید این بازه قیمتی داره.

 

 

مطالب بیشتر در سایت سپهر دیجیتال